Onze fractievoorzitter Jan Kloosterman staat in de top 10 van de kandidatenlijst voor de komende verkiezingen. Wat drijft Jan en hoe kijkt hij aan tegen de uitdagingen van vandaag?

Wat doe je in het dagelijks leven?

„In het dagelijkse leven ben ik allereerst vader en echtgenoot. Daarnaast ben ik bestuurder van Driestar Educatief en fractievoorzitter voor de SGP in Apeldoorn.”

Wat is de uitdaging in je vak?

„Om in wijsheid verschillende belangen af te wegen en de juiste beslissingen te nemen, die op de langere termijn goed zijn voor Driestar Educatief en het voorbestaan van deze mooie organisatie. Onderwijs vanuit een Bijbelse identiteit is steeds minder vanzelfsprekend in ons land: het staat onder druk.”

Waarom ben je beschikbaar voor de SGP-lijst voor de Tweede Kamer?

„Het is belangrijk om als christenen present te zijn. In de politiek hebben we de leefregels van God en Zijn Woord nodig om een stil en gerust leven te kunnen leiden. Dat moet gehoord, uitgelegd en toegepast worden op de verschillende voorstellen die aan de orde komen. Dat drijft me. Vakmanschap en betrokkenheid op het publieke domein zijn daarbij belangrijk. Graag zet ik me daarvoor in met de talenten en ervaring die me gegeven zijn.”

Wat ergert je het meest in Apeldoorn?

„Dat sommige verkeerslichten niet goed afgesteld lijken te staan en je soms lang voor een lege kruising moet wachten.”

Welk monument in de gemeente spreekt je aan?

„Het gedenkmonument bij De Naald voor de slachtoffers op 30 april 2009.”

Wat is de mooiste plek in de gemeente?

„Dat blijven onze parken en bossen. Het Oranjepark of de heide bij Hoog Buurlo zijn voor mij een paar favorieten.”

Is het een gemis dat een links-christelijke partij zich niet heeft aangemeld voor de komende verkiezingen?

„Dat is geen gemis. Bij Bijbelse politiek past een links-rechts-schema niet. Het is belangrijk om de kerntaken als overheid heel duidelijk te hebben en een schild te zijn voor de kwetsbaren in onze samenleving.”

Welke komende coalitie van Tweede Kamerpartijen kan voor de SGP bruikbaar zijn?

„We voeren nu eerst campagne en hopen op een goede uitslag voor de SGP. We staan voor betrouwbare politiek met aandacht voor kwetsbaar leven, de familie en veiligheid. Daar zet ik me graag voor in Apeldoorn en als nummer 9 op de lijst voor de SGP in de Tweede Kamer.”

Wat is een uitdaging voor de SGP?

„Om op een Bijbels evenwichtige manier aansprekend te zijn voor jongere generaties op zowel sociale als groene thema’s. Voor het omzien naar elkaar en verantwoord rentmeesterschap is een sterke Bijbelse motivering te vinden. Deze thema’s vragen steeds weer een vertaling naar de vragen van vandaag. Uitleg over het SGP-geluid is steeds weer nodig. En ik denk dat profilering op deze thema’s belangrijk is om te laten horen en zien waar we voor staan.”

Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken?

„Een heerlijke coupe ijs. Maar zeker ook voor een medemens in nood die hulp nodig heeft.”

Favoriete sport?

„Volleybal en gewichtheffen.”

Favoriete boek?

„Op dit moment: Een vreemde nieuwe wereld, van Carl Trueman.”

Waar ben je op zaterdag mee bezig?

„Sportschool, gezin, vrienden, een paar klussen en een ontspannende douche!”

Welke maatschappelijke discussie houdt je bezig en waarom?

„De discussies die gaan over wie het nu echt voor het zeggen heeft. Is dat God of de mens? Het laatste klinkt steeds meer en vaker. Daaruit blijkt dat we een god (willen) zijn in het diepst van onze gedachten. Dan is moraal iets wat je zelf bepaalt en leef je naar eigen inzichten. Het is aangrijpend en ook ingrijpend, omdat we dan ook voor eigen rekening leven.”

Wat is de waarde van de zondag voor je?

„Naast rust en gezinstijd de levende verkondiging van Gods boodschap voor zondige mensen.”

Welk Bijbelgedeelte spreekt je bijzonder aan en waarom?

„Psalm 37:3-5 spreekt me steeds weer aan. Aan Gods zegen is immers alles gelegen.”