19 april 2016

Apeldoorn wil bevaarbaar kanaal

De gemeente steekt al langere tijd energie en geld in het bevaarbaar maken van het Apeldoorns Kanaal. Ooit moet het mogelijk zijn om met de boot van Hattem naar Dieren te varen. De SGP is kritisch gezien de hoge kosten voor dit niet- noodzakelijke ’plezier-project’.

Het college van B&W heeft in 2015 overlegd met de zes gemeenten waar het 54 kilometer lange kanaal door loopt. Ook is er gesproken met de Stichting Apeldoorns Kanaal, de provincie Gelderland en het waterschap. In die overleggen is gesproken over de vraag hoe we een bevaarbaar Apeldoorns Kanaal dichterbij brengen.
Er moet veel gebeuren om die ambitie waar te maken. Apeldoorn wil hier met kleine stapjes aan werken. Een onderdeel daarvan is een verdere uitwerking van het plan van D66 om een haventje op het Zwitsalterrein te maken. De raad steunt dit. De gemeente wil zoveel mogelijk kansen die zich voordoen gebruiken. Het kanaal moet een grotere beleving opleveren en de toeristische, recreatieve kracht van Apeldoorn versterken.
Om te beginnen wil de gemeente meer activiteiten in en om het Kanaal. Dat moet recreatie en toerisme opleveren. Naast varen moet er ook op de oevers en omgeving van het Apeldoorns Kanaal genoeg te beleven zijn.
Op de middellange termijn wil het college dat het Kanaal vanuit Hattem richting Apeldoorn bevaarbaar wordt. Hier wordt bij het onderhoud en de vervanging van bruggen al rekening mee gehouden zodat boten kunnen passeren.
Het einddoel is dat plezierboten van Hattem via Apeldoorn naar Dieren kunnen varen. Daarbij zullen de boten de A50 moeten passeren. Er zijn ideeën om ter hoogte van Emst een botenbrug (Boat Conveyor) te bouwen die plezierjachten door middel van een soort lopende band over de A50 transporteert. Het kostenplaatje hiervan is bijna 17 miljoen euro.
De SGP-fractie is voor recreatie en ontspanning in de mooie natuur rond Apeldoorn. Daar hoort het Kanaal ook bij. Tegelijk zijn de kosten om het Kanaal helemaal bevaarbaar te maken enorm hoog. Een schatting is dat dit rond de
100 miljoen euro gaat kosten. Dat heeft de SGP er niet voor over omdat de pro-blemen in bijvoorbeeld het sociale domein wat ons betreft belangrijker zijn.
Daarnaast verwachten we dat de toename van de pleziervaart en het maken van een haven de zondagsrust verder onder druk zal zetten. Dat vindt de fractie ongewenst. De SGP staat voor het verantwoord uitgeven van geld en wil de zondagsrust zoveel mogelijk handhaven.

Jan Kloosterman
raadslid