12 juni 2009

Apeldoorn wil jonge mensen houden en aantrekken

De samenstelling van de Apeldoornse bevolking is onevenwichtig. Jonge mensen trekken weg. Vaak door studie maar ook door gebrek aan goedkope woonruimte. Ouderen uit den lande die hun schaapjes op het droge hebben, zijn wel in staat een dure woning te kopen en zich in onze mooie groene gemeente te vestigen. Jongere mensen gaan in de regio wonen omdat daar de huizen goedkoper zijn.

In een analyse onder de titel “Stop de Jonge Vlucht” die burgemeester en wethouders tijdens de Politieke Markt op donderdag 11 mei voorlegde blijkt dat het belangrijkste probleem is voor een goed functioneren van de stad om jongvolwassenen (gezinnen in de leeftijdscategorie van 25 tot 39 jaar) aan te trekken. Tevens zorgen deze gezinnen voor de aanwas van kinderen. Deze mensen zijn nodig omdat anders bedrijven in de toekomst geen personeel meer kunnen vinden. De bedrijven zullen anders Apeldoorn verlaten. Scholen zullen te weinig leerlingen krijgen en de voorzieningen zullen verdwijnen.
Het college heeft een lijst met 19 actiepunten opgesteld: er moeten meer betaalbare woningen komen, kleinschalige bedrijvigheid en startende ondernemers moeten gestimuleerd worden, de lobby om Hoger Beroeps Onderwijs en Wetenschappelijk Onderwijs moet worden versterkt. Ook moet er in de cultuursector aantrekkelijker aanbod komen voor jonge mensen terwijl Apeldoorn zich beter moet profileren zodat jongvolwassenen zich graag in Apeldoorn vestigen.
De SGP-fractie is van mening dat de nadruk vooral op woningbouw moet komen te liggen. Dat is in wezen de kern van het probleem. Als er meer woningen worden gebouwd komen er meer jonge gezinnen. Dat bewees de grote woningbouwproductie van 2008. Er was vorig jaar namelijk een duidelijke toename te zien van het aantal jongeren (0 – 17 jaar) en jongvolwassenen (25 – 34 jaar). Indien er voldoende (goedkope) woningen zijn zullen jonge mensen, afgezien van studie, sneller in Apeldoorn blijven dan wel zich hier vestigen zodat er automatisch meer evenwicht in de samenstelling van de bevolking komt. Het voorzieningenpeil kan dan ook beter ook in stand blijven. Probleem is wel dat het bouwen in de sociale sector de gemeente minder oplevert dan dure woningbouw. De fractie vroeg de vertegenwoordiger van de woningbouwcorporaties een kleinschalige proef te nemen met het plaatsen van eenvoudige containerwoningen voor studenten. Ook ondersteunde zij het voorstel van de PvdA-fractie om het oude stadskantoor tegenover het Beekpark om te bouwen tot een studentenflat.