3 juli 2017

Apeldoornse markten hebben versterking nodig

Apeldoorn wil graag drukbezochte, florerende en gezellige markten. Onderzoek naar de verbetering van de markten in de wijken en de binnenstad levert concrete adviezen op. De SGP steunt de aanbevelingen en vindt versterking van de markten nodig.

Onze gemeente doet het helemaal niet slecht met de markten, maar betere samenwerking en heldere afspraken tussen gemeente en marktlooplieden zijn nodig. Dat is de rode draad uit de toekomstvisie voor de versterking van de markten.

In Apeldoorn zijn wekelijks acht warenmarkten. Van kleinere wijk- of themamarkten tot de grote regionale markt op zaterdag. Daarbij is de zaterdagmarkt een trekker voor veel bezoekers van zowel binnen als buiten Apeldoorn. Een aanzienlijk deel van de consumenten bezoekt ook de binnenstad.

In 1996 en 2009 is de zaterdagmarkt in Apeldoorn uitgeroepen tot ”Beste Markt van Nederland”. Het gemeentebestuur wil dat niveau graag weer behalen. De markt staat echter onder druk. Evenementen verdringen markten soms tijdelijk naar een andere plaats. Vooral grotere evenementen op het Marktplein krijgen dan voorrang op de zaterdagmarkt.

Adviezen
Daarnaast loopt het aantal marktkooplieden terug waardoor de markten minder aantrekkelijk worden. Dit is overigens een landelijk probleem. Een andere factor is het consumentengedrag. Er wordt steeds meer via internet gekocht wordt.
Het onderzoek heeft elf adviezen opgeleverd. Het college van burgemeester en wethouders neemt deze met instemming van de gemeenteraad nagenoeg allemaal over. Samengevat gaat het om vier opgaven waarmee de markten in Apeldoorn versterkt kunnen worden.

  • Het creëren van ondernemende markten met een gevarieerd aanbod. Markt-handelaren moeten meer vrijheid krijgen in wat ze verkopen en hoe ze dat doen. Lege standplaatsen moeten ingezet worden om snel op trends in te spelen.
  • De markten moeten aantrekkelijk zijn voor bezoekers. Dat betekent dat markten makkelijk bereikbaar moeten zijn met goede parkeervoorzieningen. Tijd en plaats van de markten moeten zo min mogelijk wijzigen, zodat de bezoekers weten waar ze op kunnen rekenen.
  • Markten moeten gepromoot worden. Het doel hiervan is de huidige klanten te behouden en nieuwe kopers naar de markt te lokken. Een markt moet een gezellige ontmoetingsplek zijn.
  • Een markt moet passen in de omgeving waar deze staat en samenwerken met andere partijen, zoals omliggende winkeliers. De markt moet open en uitnodigend zijn.

De SGP vindt goedlopende markten belangrijk. Het geeft economische kracht en is een mooie aanvulling voor onze inwoners op het bestaande winkelaanbod. We vinden dat er een goed onderzoek ligt en zijn blij dat de adviezen uitgevoerd worden.

Jan Kloosterman
raadslid