16 juni 2024

Armoedebeleid werpt eerste vruchten af

Het verkleinen van armoede is een belangrijk speerpunt voor het gemeentebestuur. Dat is mede dankzij de SGP in het coalitieakkoord gekomen. De zorg voor onze medemens die te weinig bezit heeft en  moeilijk rondkomt, is voor de SGP een Bijbelse opdracht.

Armoedebeleid is voor de SGP omzien naar elkaar vanuit naastenliefde. Als overheid hebben we daar veel mogelijkheden voor. Die moeten wij met volle overtuiging in blijven zetten om onze naaste in nood te helpen en te ondersteunen wanneer die zelf de eindjes niet meer aan elkaar kan knopen.

De tussentijdse evaluatie van het armoedebeleid laat de eerste positieve effecten zien. Daarom hebben we als SGP positief gereageerd op deze evaluatie. Een “armoedeaanpakker” vertelde aan de gemeenteraad welk werk hij het afgelopen jaar gedaan heeft. Hoe hij dicht bij de mensen stond die hulp nodig hadden en een kijkje achter de voordeur kreeg.

Apeldoorn heeft een groot aantal mensen die onder de armoedegrens leven. Velen van hen zijn onzichtbaar, omdat zij niet naar de gemeente stappen. Soms uit onwil, maar ook een gevoel van falen kan daarvan de oorzaak zijn. Weer anderen weten de weg naar de gemeente niet te vinden. Het armoedebeleid helpt bij het achterhalen wie recht heeft op bepaalde regelingen. Ook draagt het eraan bij om de aanvraag voor hulp makkelijker te maken.

Dankbaar

We zijn als SGP dankbaar voor het vele werk dat verzet wordt. Tegelijk moedigen we het college aan om duidelijker in beeld te brengen wat de daadwerkelijke impact van onze regelingen is. Het is belangrijk bij de uitvoering van dit actieplan te waarborgen dat geld geïnvesteerd wordt in zaken die echt invloed hebben op het leven van mensen en concreet helpen. Daarnaast zouden we graag zien dat de samenwerking met basis- en middelbare scholen verder uitgebreid wordt. Kinderarmoede is aanwezig in Apeldoorn en scholen zijn de plek waar we dit het duidelijkst zien.

Onze boodschap aan het gemeentebestuur is: ga door met armoedebestrijding! Wij willen in een gemeente leven, waar geen kind thuiskomt en zich afvraagt of er eten op tafel staat. De SGP zal zich met kracht blijven inzetten om dat mogelijk te maken.

Pieter van Duijvenboden