20 december 2016

Artikel 1 Grondwet komt niet op stadhuis

Artikel 1 van de Grondwet, het zogenaamde anti-discriminatiebeginsel, moet een opvallende plek krijgen in het stadhuis. Dit voorstel van de PvdA kreeg na een fikse discussie gelukkig geen raadsmeerderheid.

In november kwam de PvdA met een motie dat artikel 1 van de Grondwet bij de komende ingrijpende verbouwing van het stadhuis een prominente plaats moet krijgen, zodat iedereen dit belangrijke artikel kan zien. In artikel 1 staat dat iedereen gelijk is en dat er niet gediscrimineerd mag worden op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.

PvdA-raadslid Esref Öcal benadrukte dat het voorstel gezien moet worden als een handreiking voor ,,al die mensen die zich niet thuis voelen of het gevoel hebben dat ze niet gezien of gehoord worden.”

De motie leidde tot een stevige discussie. Zo gaven de VVD en Lokaal Apeldoorn aan de zin van het voorstel niet in te zien. ,,Het gaat ons te ver dat de raad gaat bepalen wat aan de muur moet komen.”

Geen rangorde
De SGP stelde dat het buiten kijf staat dat we niet moeten discrimineren, maar ook dat we van artikel 1 geen superartikel moeten maken. Daarom vond onze fractie het net als de ChristenUnie onterecht dat de motie één artikel er uitlichtte. Er is geen rangorde en op deze manier wordt artikel 1 een soort hoofdartikel, terwijl andere artikelen zoals artikel 6 over de geloofsvrijheid en artikel 23 over de vrijheid van onderwijs even belangrijk zijn.

Gelukkig werd de motie verworpen met 12 stemmen voor en 25 tegen. Voorstanders waren de PvdA, GroenLinks en de helft van de fracties van CDA en ChristenUnie.

Henk van den Berge
fractievoorzitter