3 juli 2015

Eerste indruk drie decentralisaties positief

De start van de drie grote decentralisaties lijkt in Apeldoorn redelijk goed te zijn verlopen. Tegelijk is nog steeds niet bekend om hoeveel mensen en euro’s het gaat. De SGP is blij, maar blijft bezorgd over de grote risico’s.

Sinds 1 januari 2015 is de gemeente Apeldoorn verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Met spanning is uitgekeken naar de eerste resultaten van alle voorbereidingen op de nieuwe zorgtaken. Hoewel nog lang niet alles duidelijk is, zijn de eerste gevolgen in het sociale domein zichtbaar.  

Klachten
De gemeenteraad was benieuwd naar het aantal klachten. Het is positief dat er een beperkt aantal meldingen bij het Meldpunt Sociaal binnen zijn gekomen. Ook zijn er tot nu toe niet veel bezwaarschriften en beroepszaken ten aanzien van de uitvoering van de nieuwe taken en veranderingen. 
De praktijk leert dat persoonlijk contact vanuit het stadhuis de zaak vaak oplost, zodat een bezwaarschrift wordt ingetrokken. Een deel van de Apeldoornse bevolking dat hulp en ondersteuning nodig heeft, is echter nog steeds niet bekend bij de gemeente. En ook bij zorgvragers is niet alles bekend.
Ongeveer 50 procent van de doorverwijzingen naar hulp gaat via de huisartsen. Ook het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) mag doorverwijzen. Toch lijkt het er op dat zorgvragers de weg naar hun huisarts eerder weten te vinden. 

Financieel
De drie decentralisaties gaan gepaard met kortingen van miljarden euro’s. Volgens premier Rutte en zijn ministersploeg moet dat kunnen omdat gemeenten efficiënter en doelgerichter kunnen werken. De vraag is of dit niet te optimistisch is. Versobering en meer inzet van vrijwilligers gaan niet vanzelf.
Uit de eerste Apeldoornse rapportage blijkt dat de balans van inkomsten en uitgaven voor Apeldoorn negatief is. Het voorlopige nadeel wordt ingeschat op 3,7 miljoen euro. De verwachting is dat dit tekort in Apeldoorn nog groter wordt.  
Naast de bekende jaarlijkse 5 procent kortingen van het Rijk, krijgt de gemeente ook minder geld door de manier waarop de euro’s verdeeld worden. En die verdeling van het landelijk budget pakt aan alle kanten nadelig uit voor Apeldoorn. Een voorbeeld is het budget voor de Participatiewet. Het tekort door het verdeelmodel dat hierbij gebruikt wordt loopt op tot bijna 15 miljoen euro in 2019. 
De SGP waardeert de goede voorbereidingen die gedaan zijn. Wel zijn we bezorgd over de enorme financiële risico’s van de drie decentralisaties. In 2014 werden deze op 19,5 miljoen euro geschat. De reserves die hier tegen over staan zijn te klein. Daarom vinden wij dat Apeldoorn hard moet blijven werken aan gezonde financiën. Nog belangrijker is dat er geen zorgvragers tussen wal en schip raken. Wat de SGP betreft blijft er maximale aandacht voor kwetsbare inwoners van Apeldoorn.

Jan Kloosterman
raadslid

 

Drie decentralisaties

De nieuwe taken die gemeenten van de Rijksoverheid hebben gekregen, zijn:

  • Zorg bieden aan langdurig zieken of ouderen: 
    begeleiding en persoonlijke verzorging gaan naar de WMO.
  • Hulp bij het vinden van werk (of het verstrekken van een uitkering): 
    bijvoorbeeld arbeidsgehandicapte jongeren kunnen niet meer bij het UWV terecht, omdat ze onderdeel worden van de Participatiewet (waar ook WWB en WSW in zitten).
  • Jeugdzorg: 
    voor alle vormen van jeugdzorg is de gemeente verantwoordelijk; zowel het deel dat tot en met 2014 door de provincie verzorgd werd, als ook de gesloten jeugdzorg en hulp aan verstandelijk beperkte jongeren (jeugd-LVB) en jongeren met een psychische stoornis (jeugd-GGZ).