17 november 2009

Geen extra geld naar Triënnale 2011

Bij de evaluatie van de Triënnale 2008 was er naast de nodige kritiek, ook enthousiasme te bespeuren bij veel fracties. Groen en Landschap horen per slot van rekening bij Apeldoorn. Het moest alleen wel veel meer voor en met de Apeldoorners worden georganiseerd. En omdat er, financieel gezien, al donkere wolken aan de lucht waren, werd gesuggereerd om met een minder duur plan te komen. De wethouder kreeg toen niet de gevraagde 250.000 euro om de voorbereidingen voor de Triënnale 2011 te starten. Wel kreeg hij toestemming om een plan uit te werken.

Meerjarenbegroting

Hoewel er nog geen uitgewerkt plan was, stelde het college in de Meerjarenbegroting wel voor om zowel in 2010 als in 2011 per jaar 250.000 euro uit te trekken voor de voorbereiding van een nieuwe Triënnale in 2011. Naar aanleiding van vragen kregen we te horen dat het deze keer meer voor en in Apeldoorn georganiseerd zou worden, op lege plekken in de binnenstad en in de parken. Verder werd aangegeven dat er gesprekken waren gevoerd met het Ministerie en met de Provincie, en dat die bereid zouden zijn om eenzelfde bedrag op tafel te leggen als de gemeente zelf zou investeren. De eigen investering zou uitkomen op 1,4 miljoen euro. Naast de genoemde half miljoen ook nog 2 ton voorbereidingsgeld uit 2009, en 7 ton geld uit de reguliere budgetten voor Groen en voor Evenementen voor 2010 en 2011. Dit schoot veel fracties in het verkeerde keelgat. Vooral omdat in diezelfde meerjarenbegroting een enorme bezuinigingsoperatie werd aangekondigd. Tijdens het debat op 5 november werd daarom door meerdere fracties, waaronder die van de SGP, een amendement aangekondigd.

Amendement(en)

Als SGP wilden we graag duidelijkheid scheppen. Geen 5 ton extra geld, maar ook geen 7 ton uit de reguliere budgetten. Want, redeneerden wij, als die 7 ton aan de Triënnale wordt uitgegeven, blijft er ander, regulier werk liggen. Bijvoorbeeld, als we nieuw groen voor de Triënnale aanleggen in de binnenstad, moeten we bezuinigen op aanleg en/of onderhoud van groen elders in de stad of in de dorpen. In het debat bleek echter al dat we daarvoor geen meerderheid zouden krijgen. Daarom heb ik in eerste instantie een iets minder vergaand concept-amendement rondgestuurd naar alle raadsleden, waarin ik me niet expliciet uitliet over de 7 ton, maar wel aangaf dat we de Triënnale maar een keer moesten overslaan. Andere fracties bleken zich echter aan te sluiten bij een voorstel van de CU, waarin alleen werd verwoord dat er geen extra of nieuw geld (de 5 ton) beschikbaar gesteld zou worden. Kennelijk vonden zij mijn voorstel nog te ver gaan. Ik heb daarom ons voorstel ingetrokken, en me aangesloten bij het andere amendement. Dat kreeg daarmee al bij de indiening de steun van een meerderheid. Uiteindelijk diende Gemeentebelangen alsnog een verdergaand amendement in. Dat kreeg bij de stemming alleen steun van de SGP.

Besluit op 12 november

Tijdens de besluitvorming op 12 november ontstond er opnieuw een levendig debat over de Triënnale, naar aanleiding van de ingediende amendementen. De wethouder wilde graag de 7 ton uit de reguliere budgetten overeind houden. Hij zegde toe om uiterlijk in mei 2010 met een uitgewerkt plan te komen, zonder daarvoor een deel van die 7 ton te besteden. Tegelijkertijd gaat hij na of hij, op basis van de door Apeldoorn in te brengen 7 ton 'in natura', voldoende geld bij anderen los kan krijgen om een afgeslankte, maar toch serieuze Triënnale te organiseren. Lukt hem dat, dan krijgt hij waarschijnlijk een "go", en mag hij de 7 ton gaan besteden. Krijgt hij onvoldoende geld van derden, of komt hij met een slecht plan, dan wordt het een "no go", en wordt de 7 ton niet besteed aan een Triënnale. Wordt in mei vervolgd dus (na de verkiezingen).

Evert Mulder