12 maart 2018

Jeugdzorg is onze zorg

Apeldoorn heeft te weinig geld voor Jeugdzorg. Jongeren die hulp nodig hebben, verdienen onze zorg en aandacht. De SGP wil daarom dat er meer geld komt voor Jeugdzorg. Ook is er meer preventie en een betere samenwerking met het onderwijs nodig.

De SGP vindt dat ouders als eerste verantwoordelijk zijn voor het gezond en veilig opvoeden en opgroeien van hun kinderen. Als daarbij Jeugdzorg nodig is, moet dit aansluiten bij de behoeften, overtuigingen en culturele achtergrond van het gezin. Dat helpt bij het halen van goede resultaten in de Jeugdzorg.

De regering heeft fors bezuinigd op de Jeugdzorg. Voor Apeldoorn betekent dit dat het totale budget in de periode 2014-2018 met ruim 10 procent is gekrompen (van 50,6 naar 45,0 miljoen euro). Wij vinden dat financiële tekorten bij de Jeugdzorg betaald moet worden van geld wat ergens anders over is, zoals bijvoorbeeld bij huishoudelijke hulp. Burgers die zorg nodig hebben, moeten dat zoveel mogelijk kunnen krijgen.

De gemeente wil dat preventieve hulp voor iedereen vrij toegankelijk is. Een voorbeeld daarvan is het Centrum voor Jeugd en Gezin waar voorlichting gegeven wordt om schulden of een verslaving te voorkomen. De SGP is daar voor, maar vindt het ook belangrijk dat je kunt kiezen voor preventieve hulp door een identitaire organisatie. Hulp moet passen bij de godsdienstige overtuiging van mensen. Daar vragen we steeds opnieuw aandacht voor.

Juffen, meesters en docenten hebben vaak goed zicht op hoe kinderen zich ontwikkelen. Daarom moet de gemeente goed samenwerken met het onderwijs. Samen met scholen kan de gemeente zich sterk maken om problemen te voorkomen, zodat er minder Jeugdzorg nodig is.

Ook wil de SGP inzetten op het voorkomen van scheidingen. Problemen in de opvoeding zijn namelijk een belangrijke reden waarom mensen scheiden. Goede voorlichting om relaties sterker te maken helpt daarbij. De schade voor kinderen bij scheidingen is vaak groot en nogal eens een reden waarom Jeugdzorg nodig is. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen.

hartvoorapeldoorn.nl