24 oktober 2014

Nieuwe buurtcoöperatie en Hoornbeeck helpen bewoners

Samen wandelen, winkelen, fietsen of gewoon eens bij elkaar langs gaan om bij een kopje thee bij te praten. De nieuwe buurtcoöperatie ”Zuid doet samen” wil mensen met elkaar in contact brengen. Daarvoor gaan buurtassistenten langs de deuren. Ook Hoornbeeck-studenten helpen mee. De SGP vindt het een goed initiatief. Naastenliefde vraagt dat we omzien naar elkaar.

Donderdag 16 oktober was de SGP-fractie bij een presentatie van een nieuwe buurtcoöperatie: ”Zuid Doet Samen”. Tot de initiatiefnemers behoren de oud-PvdA-raadsleden Ton Kunneman en Mechelien Burghout. Tijdens de boeiende bijeenkomst werd door presentaties en gesprekken met buurtassistenten duidelijk welke doelen men heeft. Buurtassistenten zijn Apeldoornse vrijwilligers die door de buurtcoöperatie speciaal opgeleid zijn om met mensen het gesprek aan te gaan om hun eventuele hulpvraag te signaleren. Ook kunnen ze de weg wijzen naar instanties die de  benodigde hulp en zorg verlenen. Als er meer hulp nodig is dan burgers elkaar kunnen geven, worden professionele hulpverleners ingeschakeld.

De wijkcoöperatie ”Zuid Doet Samen” wil met dit alles de onderlinge contacten in de wijk bevorderen en de zorg voor elkaar optimaal houden. Het belangrijkste doel van de buurtcoöperatie is burgers meer met en in contact brengen. Het gaat om burgers die elkaar een helpende hand of een luisterend oor kunnen bieden. De eerste geslaagde voorbeelden waarin dit gelukt is, zijn er al. Een mooi resultaat voor zowel de buurtbewoners als ook voor de buurtassistenten.

Naast de scholing van buurtassistenten wordt er onder de paraplu van de buurtcoöperatie ook voorlichting aan burgers in Apeldoorn Zuid gegeven. De eerste voorlichtingsronde gaat over de veranderingen in de zorg. Verder zijn er stageplaatsen voor MBO-studenten van het Hoornbeeck College. Tijdens de stage kunnen leerlingen leren om eenvoudige hulp te geven aan burgers die dat nodig hebben. De plaatsing loopt via de buurtcoöperatie omdat bij hen bekend is bij welke burgers deze hulp nodig is. Ook wordt er gezorgd voor goede begeleiding van de stagelopers.

Het nieuwe aan deze aanpak is dat burgers zelf veel actiever worden. ”Zuid Doet Samen” wil nagaan wat het effect van actievere burgers is. Daarom is er vanaf het begin een onderzoek gestart. Ervaren onderzoekers gaan onder andere door middel van interviews na wat deze aanpak oplevert.

De SGP vindt het werk van de buurtcoöperatie een goede poging om burgers en hun omgeving actief te maken. We zijn voor de verandering naar een samenleving waarin de burgers voor zichzelf en voor elkaar meer verantwoordelijkheid krijgen. Het is een goede zaak als de overheid niet alles kan en moet doen. Veel burgers zijn daar nog niet op ingesteld. En daarom is er werk aan de winkel. Het is een Bijbels gegeven dat we het goede moeten zoeken voor onze naaste. Wie dat ook is. En het is zoals één van de kersverse buurtassistenten het zei: ,,Eigenlijk hebben we dit concept al 2000 jaar, want het begon ooit met de eerste christengemeenten in Jeruzalem.”

Zie voor meer informatie: http://zuiddoetsamen.nl

Jan Kloosterman
raadslid