19 juni 2014

Nieuwe problemen bij Omnisportcentrum

Weer zijn er problemen rond het Omnisportcentrum. Deze kunnen veel geld gaan kosten. Een reden voor de SGP om kritische vragen te stellen.

Omnisport is een van de prestigeprojecten waar Apeldoorn tientallen miljoenen in heeft gestoken. Bovendien draagt de gemeente jaarlijks nog eens circa 800.000 euro bij aan de exploitatie. Dat er zoveel geld naar toe gaat, is voor de SGP een belangrijke reden om de gang van zaken kritisch te volgen.
Door drie signalen vreest de SGP dat Omnisport nog meer kan gaan kosten voor de gemeente. Eind vorig jaar bleek dat er bij de oplevering van het gebouw in 2008 een aantal technische mankementen waren. Nog steeds is onduidelijk of de gemeente als eigenaar van het complex deze kosten kan verhalen op de aannemer of leveranciers.
Een tweede kwestie is dat ROC Aventus, dat een deel van de week de gymlocatie in Omnisport huurt, hiermee stopt. Op zich is dit een probleem voor projectontwikkelaar Libéma die tot 1 januari 2018 verantwoordelijk is voor de exploitatie van het complex. Maar als er geen andere huurders komen, zou dit in de toekomst wel eens een hogere jaarlijkse bijdrage voor de gemeente kunnen betekenen.
Het grootste probleem dat naar buiten kwam is echter dat begin dit jaar de houten wielerbaan is afgekeurd, omdat er splinters vrij komen. De baan mag niet meer worden gebruikt tot deze weer is opgeknapt. Onduidelijk is wie dat bedrag –het gaat al snel om een half miljoen– moet betalen.
De SGP heeft hier vragen over gesteld, omdat de gemeente als eigenaar mogelijk de grootste financiële risico’s loopt. Het college antwoordde erg summier. Deels omdat bepaalde gegevens niet in de openbaarheid mogen komen vanwege eventuele juridische procedures. Maar dat gold zeker niet voor alle zaken. Bovendien kan het college de raad ook vertrouwelijk informeren.
De SGP nam daarom geen genoegen met de beantwoording en heeft nieuwe vragen gesteld. Een reactie van het college is pas dit najaar te verwachten. Onze fractie zal de problematiek nauwlettend blijven volgen. Inmiddels is duidelijk dat Omnisport een hoofdpijndossier aan het worden is.

Henk van den Berge
fractievoorzitter