29 juni 2016
Nieuwe verkeersvisie geeft fietser meer ruimte
De huidige verkeersvisie dateert uit 2009 en kwam tot stand onder een VVD-verkeerswethouder. Tijd voor een herziening van deze visie nu er een PvdA’er sturing geeft aan het verkeersbeleid. Dat betekent meer aandacht voor de fiets en wellicht iets minder voor de auto. Dit sluit overigens aan bij de landelijke trend.
De nieuwe verkeersvisie richt zich op drie speerpunten:
- Apeldoorn fietsstad; meer ruimte voor de fiets.
- Van aanbod- naar vraaggericht en efficiënter openbaar vervoer.
- Beter en veilig benutten van de bestaande infrastructuur.
Er wordt in de nieuwe verkeersvisie weer werk gemaakt van de fietsdoorstroomassen. Dat zijn fietsroutes vanuit het Centrum naar de buitenwijken, waarop de fietser kan doorrijden. Daarnaast wordt, samen met de provincie, gewerkt aan regionale snelfietspaden, onder andere richting Deventer, Epe en Zutphen. Fietspaden worden verbreed, omdat er met name door het gebruik van de E-bike meer wordt ingehaald.
Tunnel
De gemeente krijgt binnenkort weer een vinger in de pap bij de aanbesteding van de nieuwe dienstregeling van de stadsbus. De provincie gaat de gemeente daarbij betrekken. Hoe dat er precies uit gaat zien, blijft nog even de vraag. Wel is nu al duidelijk dat er weer een ringlijn komt. Op drukke lijnen gaat de frequentie omhoog; op lijnen waar vaak lege bussen rijden, gaat die juist omlaag of rijdt de bus alleen als de passagier van tevoren aangeeft dat hij mee wil.
Ook voor de automobilist staan er veelbelovende stukjes in de verkeersvisie. Op de ringweg komen er ‘groene golven’, zodat je kunt doorrijden als je 50 km/uur rijdt. Ook wordt de ring verbreed waar dat nodig is.
Ten slotte komen er tunnels, waar de ring het spoor kruist; als eerste bij de Laan van Osseveld. Deze wordt waarschijnlijk concreet opgenomen in de komende meerjarenbegroting.
Dit is nog maar een kleine greep uit de lange lijst van wensen en ideeën in de nieuwe verkeersvisie. En wie kan daar iets op tegen hebben? De SGP in ieder geval niet. Het knelpunt is echter dat het verwezenlijken van mooie ideeën geld kost, veel geld. En dat heeft de gemeente de komende jaren nog niet. Voor alle grotere ingrepen lijkt vooralsnog cofinanciering door het Rijk of de provincie een vereiste.
Evert Mulder
fractievertegenwoordiger