6 juli 2017

Nieuwe vliegroute grote bedreiging voor Teuge

De toekomst van luchthaven Teuge wordt bedreigd door een nieuwe vliegroute. Apeldoorn protesteert scherp.

Om Schiphol te ontlasten, moet Lelystad Airport uitbreiden en moeten er voor deze luchthaven nieuwe vliegroutes bij komen. Voor de opstijgende vliegtuigen vanuit Lelystad richting het zuiden komt er een route ten westen van Apeldoorn. Voor de toestellen richting het oosten zal de route op een hoogte tussen de 6000 tot 9000 voet (1800 en 2700 meter) over Teuge komen.

Het gevolg hiervan is dat de vliegtuigen op Teuge onder de 5000 voet (1500 meter) moeten blijven. Dat zou voor de rondvluchten wel kunnen, maar voor het parachutespringen niet. De parachutisten springen vanaf een hoogte tussen de 9000 en 12.000 voet.

Als parachutespringen op Teuge niet meer mogelijk is, heeft dat grote consequenties. De ruim 40.000 sprongen zorgen jaarlijks voor de helft van de inkomsten. Als de parachutisten verdwijnen, is het vliegveld niet meer rendabel te exploiteren. Hierdoor gaan dan de 250 banen op het vliegveld mogelijk verloren.

Een ander groot probleem van de nieuwe vliegroute is de geluidsoverlast. Omdat de Boeings en Airbussen boven Apeldoorn en de Stedendriehoek nog niet op voldoende hoogte zijn, wordt verwacht dat de inwoners hiervan hinder zullen ondervinden.

Voor de gemeente Apeldoorn, die grootaandeelhouder is van vliegveld Teuge, en ook voor de luchthaven zelf kwam het bericht van eind juni over de nieuwe vliegroute volledig uit de lucht vallen. In een reactie heeft de gemeente samen met de buurgemeenten richting de verantwoordelijke instanties scherp protest aangetekend.

Meer informatie
Ook de gemeenteraad wijst de vliegroute stevig van de hand. De SGP steunt de kritiek. Op extra geluidsoverlast zit niemand te wachten. Onze fractie heeft gevraagd om meer informatie, ook over de rol van de provincie Gelderland omdat luchthaven Teuge beweert dat de provincie voor de vliegroute zou zijn.

Wij vinden dat moet worden bekeken of het voorstel nog kan worden aangepast. Of het protest helpt is de vraag. De belangen van Schiphol en Lelystad Airport zijn groot. Maar hopelijk zijn er alternatieven.

Henk van den Berge
fractievoorzitter