20 juni 2014

Onrust over mogelijke bouw tweede crematorium

Sinds eind 2013 is er sprake van een groeiende onrust in Apeldoorn-Noord en Wenum. In de krant verschenen berichten over de mogelijke bouw van een tweede crematorium. De SGP heeft schriftelijke vragen gesteld.

In september 2013 was er een informatieavond in Wenum over plannen voor een crematorium op de Wenumse begraafplaats. D66 stelde hierover vragen, omdat zij vonden dat de omwonenden onvoldoende waren geïnformeerd.
Waarschijnlijk is dit weer aanleiding geweest voor de initiatiefnemer VOF Crematorium Apeldoorn om de raadsfracties een open brief te sturen. Hieruit komt het beeld naar voren dat de gemeente als partner heeft helpen zoeken naar de geschiktste locatie voor de realisatie van een tweede crematorium in Apeldoorn.
Dit was voor de SGP aanleiding om opheldering te vragen aan het college. We vroegen of het waar was dat B&W al een standpunt had ingenomen over de wenselijkheid van de bouw van een tweede crematorium en of de gemeente inderdaad drie locaties had ‘aangeboden’. En natuurlijk waarom de raad hierover dan niet geïnformeerd was.
In de antwoorden wordt dit min of meer ontkend. Het college heeft nog geen standpunt ingenomen en bindende afspraken zijn er nog niet gemaakt. Daarom is de raad er nog niet bij betrokken. Niettemin is er wel een locatieverkenning uitgevoerd, waarbij niet alleen de begraafplaats Wenum, maar ook een plek aan de rand van de woonwijk Zuidbroek als mogelijke locaties naar voren zijn gekomen.
Intussen is door de buurtschap Wenum en door bewoners van Zuidbroek een petitie met handtekeningen tegen de bouw van een tweede crematorium aangeboden aan de burgemeester. Naar aanleiding van onze vragen en deze aangeboden petities  wordt er (op verzoek van de fractievoorzitters) na de vakantie een bespreking belegd op de politieke markt. Daarbij wordt de raad bijgepraat en krijgen zowel de initiatiefnemers als de aanbieders van de petities de gelegenheid om hun plannen en bezwaren kenbaar te maken.