4 december 2008

Plan ontsluiting Zuidbroek krijgt veel kritiek

De voorgestelde verkeersontsluiting van Zuidbroek levert emotionele reacties op. Files in Zuidbroek en 'Woudhuistoestanden', aldus inwoners van Zuidbroek. Sluipverkeer in smalle straten en de autospiegels worden er afgereden volgens bewoners van de Muziekbuurt in Zevenhuizen. De wethouder moet zijn werk overdoen.

Ongeveer honderd belangstellenden waren er op de Politieke Markt van 4 december aanwezig om de beraadslagingen bij te wonen over het voorstel van het college van B&W voor de verbindingsweg tussen Zevenhuizen en de nieuwe wijk Zuidbroek. Die ontsluiting zou via de Calypsostraat, vroeger Achterkamp, moeten.
Ongeveer tien mensen spraken in: ,,Eén toegangsweg naar Zuidbroek, die bovendien in de spits zal worden afgesloten of waar mondjesmaat auto’s doorheen mogen, wordt niets. Er moeten minstens twee of drie ontsluitingswegen komen. Wat is dat nou, een nieuwe wijk met 7000 inwoners die niet eens goed bereikbaar is, of waar files zullen ontstaan”, aldus inwoner Huisman uit Zuidbroek en woordvoerder namens 380 andere inwoners en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven.
Maar de reacties vanuit Zevenhuizen zijn anders. ,,Ons is jaren geleden al toegezegd dat wij geen overlast zullen krijgen van het verkeer naar en uit Zuidbroek. Er is een hoofdverkeersaansluiting via de Oost-Veluweweg. Er zou daarnaast maar één nieuwe aansluiting via de Calypsostraat komen. Aan die toezegging houden wij de gemeente”, aldus de heer Koopman uit de Operettestraat. Nu al heeft de Muziekbuurt last van sluipverkeer vindt hij.
Dit is het dilemma waar de politiek voor staat. Er zal een keuze moeten worden gemaakt. Hoe staat de SGP hier in? De SGP onderschrijft de stelling van de bewoners van de Muziekbuurt dat toegezegd is dat deze zo min mogelijk verkeershinder van de nieuwe wijk mogen ondervinden. Dat was de voorwaarde die de raad destijds aan het college meegaf. Dat is nu ook het voorstel van het college en dit klopt dus met de opdracht.
Maar voor onze fractie speelt wel mee, dat de situatie zoals die zo’n zes jaar geleden verwacht werd door de tijd is ingehaald. Uit berekeningen blijkt dat de verkeersintensiviteit op de Calypsostraat in de spits te hoog zal zijn. Daarom heeft het college voorgesteld om verkeersremmers aan te brengen. Formeel klopt het voorstel, maar in de praktijk zal blijken dat er zich files gaan vormen. Als je een nieuwe wijk gaat aanleggen en je weet van tevoren dat dit knelpunten zal opleveren, moet je je toch op je uitgangspunten beraden.
Daarom heeft de SGP het college de opdracht gegeven om het plan op onderdelen opnieuw te bekijken. Wel houdt de SGP vast aan de garanties die destijds aan de bewoners van Zevenhuizen zijn geven: het verkeer naar en van Zuidbroek mag geen overmatige overlast veroorzaken in de Muziekbuurt en omgeving. Wethouder Metz beloofde voor 1 maart 2009 met een nieuw voorstel te komen.

Hans Leune