26 juni 2015

Positieve ontwikkeling bij veiligheidscijfers

In Apeldoorn ontwikkelt de veiligheid zich positief. Gelukkig dalen de misdaadcijfers. Toch is er geen reden om tevreden achterover te leunen.

Al een aantal jaren ontwikkelen de veiligheidscijfers zich in de goede richting. Het aantal incidenten daalde vorig jaar met 1,6 procent tot 31.776, terwijl het aantal misdrijven zelfs met 5,5 procent afnam tot 9798.
Zo daalt het aantal woninginbraken gestaag. Daarentegen stijgt diefstal uit schuren, tuinhuisjes en dergelijke sterk, terwijl er in andere steden in Oost-Nederland juist sprake is van een afname.

Veel problemen zijn er nog steeds rond het uitgaan in met name het centrum van de stad, al is er wel sprake van een daling. Zorgwekkend blijven de meldingen van slachtoffers van loverboys en jeugdprostitutie. Het aantal bedroeg in 2014 weer ruim twintig.
Het aantal incidenten rond overlast van gestoorde of overspannen personen nam de afgelopen drie jaar sterk toe. Dat geldt ook voor drugsoverlast en overlast van buren of problemen in relaties. Dat vraagt de komende jaren extra aandacht van de gemeente, de politie en andere betrokken partijen zoals de welzijnsorganisatie Stimenz en woningcorporaties.

Als de politiecijfers van Apeldoorn worden vergeleken met andere grote steden in het oosten van het land dan scoort onze gemeente vrij goed. Een voorbeeld is de vergelijking ten aanzien van misdrijven die veel impact hebben op slachtoffers. Het gaat daarbij om overvallen, mishandelingen en bedreigingen. Uit de bovenstaande tabel blijkt dat deze in de eerste helft van vorig jaar in Apeldoorn gemiddeld genomen minder vaak voorkomen.

Een belangrijk onderdeel van het veiligheidsbeleid is de brandweer. Onze gemeente telt tien kazernes. De beroepsbrandweer zit op het hoofdkantoor aan de Vosselmanstraat en post Zuid (Aruba bij de Kaijersdijk). Verder zijn er acht kazernes voor de vrijwillige brandweer in verschillende wijken en dorpen.

In 2014 rukte de Apeldoornse brandweer 1183 keer uit. Het ging om 788 brandmeldingen, 31 dienstverleningen en 353 hulpverleningen, terwijl de brandweer 11 keer werd ingezet bij een melding van het vrijkomen van gevaarlijke stoffen. De kosten voor de brandweer bedragen ruim 11 miljoen euro per jaar. Op het eerste gezicht een flink bedrag, maar een goede brandweer is erg belangrijk. In de achterliggende jaren is er bezuinigd. Onze fractie is hier voorzichtig mee. Veiligheid heeft een hoge prioriteit.

Een zorgpunt betreft het op peil houden van het aantal vrijwilligers, want anders kan het voortbestaan van kazernes in het geding komen. Voor de korpsleiding en de gemeente moet dat een belangrijk actiepunt zijn.

Henk van den Berge
fractievoorzitter