6 maart 2015

Raad erg enthousiast over wielerronde Giro

De gemeenteraad is erg enthousiast over de start van de grote wielerwedstrijd Giro d’Italia volgend jaar in Apeldoorn. De SGP heeft echter belangrijke principiële en financiële argumenten tegen de komst van dit topsportevenement. 

De bedoeling is dat de Giro in mei 2016 met een tijdrit in het centrum van Apeldoorn van start gaat. Het parcours begint waarschijnlijk bij het Omnisportcentrum en eindigt bij Het Loo. Dan volgt de eerste etappe in de buurt van Arnhem en Nijmegen, waarna de Italiaanse profkoers in zuidelijke richting gaat.

Schijnwerpers
De provincie Gelderland heeft vorig jaar mei het initiatief genomen voor de organisatie van de start van de Giro in deze omgeving. In totaal is daar 8,7 miljoen euro mee gemoeid. Hiervan betaalt de provincie ruim 5 miljoen euro, terwijl Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen ieder bijna 1 miljoen euro voor hun rekening nemen. 
In het geval van Apeldoorn gaat het om 350.000 euro uit het topsportfonds en circa 600.000 euro aan personele kosten (inzet van ongeveer 13.000 uren van ambtenaren voor het organiseren van het evenement). Maar daar staat volgens het college 3,5 miljoen euro aan inkomsten voor met name het bedrijfsleven tegenover. De te verwachten ruim 100.000 bezoekers brengen geld in het laadje bij de horeca, winkels en de toerismesector (hotels, campings en dergelijke). Rond het evenement in Apeldoorn zullen ook allerlei andere activiteiten worden georganiseerd om een bezoek zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Minimabeleid
Bij de behandeling vorige maand van het voorstel in de Politieke Markt toonden bijna alle fracties zich erg positief. Men is er trots op dat Apeldoorn deze kans krijgt om zich in de schijnwerpers te zetten. Alleen Leefbaar Apeldoorn en de ouderenpartij VSP waren gematigder, terwijl de SGP zich als enige niet in het voorstel kon vinden.
Onze fractie is erg kritisch over het benodigde geld en de ambtelijke inzet. De financiële lasten voor de gemeente zijn te hoog. Apeldoorn zit nog steeds met grote schulden. Als de raad een dergelijk groot bedrag van bijna een miljoen euro al wil uitgeven dan besteedt de SGP 
dat liever aan het minimabeleid of bijvoorbeeld aan de ondertunneling van 
de Laan van Osseveld. 
Ook vindt onze fractie het zeer merkwaardig dat er nu zoveel ambtelijke capaciteit kan worden vrijgemaakt voor de Giro. Bij de begroting eind vorig jaar vroeg het college van burgemeester en wethouders vanwege de sterke stijging van het aantal bijstandsgerechtigden 700.000 euro aan de raad voor het aantrekken van extra ambtenaren. De aanpak van deze problematiek kon niet met de bestaande ambtelijke capaciteit worden opgelost. Opvallend dat dit nu een paar maanden later bij de Giro wel mogelijk is… In een reactie zei wethouder Stukker (CDA) dat dit nu kan omdat andere taken minder of niet worden gedaan. Op de vraag welke taken dit dan betreft kon nog geen antwoord worden gegeven.

Financiële risico’s
Een ander kritiekpunt betreft de financiële risico’s. Uit ervaring met soortgelijke evenementen in andere gemeenten en uit een onderliggend rapport bij het Giro-voorstel blijkt dat allerlei kosten voor praktische maatregelen veel te laag worden ingeschat, terwijl de inkomsten zoals uit sponsoring door het bedrijfsleven worden overschat. In Apeldoorn wordt bij de risico’s vooralsnog uitgegaan van een bedrag van 230.000 euro. Maar is dat voldoende?
De SGP heeft aangedrongen op een transparante verantwoording van alle inkomsten en uitgaven. Verder benadrukten wij dat het merkwaardig is dat de gemeente met de kosten zit, terwijl allerlei bedrijven er flink aan kunnen verdienen maar niet mee hoeven te betalen.

Zondagsrust
Een belangrijk punt is ook de forse overlast. Allerlei wegen zullen worden afgesloten. Bovendien zullen er veel toeschouwers van buiten Apeldoorn komen. Dat betekent dat inwoners hiervan grote hinder zullen ondervinden. Hoe wordt dat zoveel mogelijk voorkomen?
De SGP heeft bovendien principiële bezwaren tegen de komst van de Giro. Met de profkoers die een paar weken duurt, zijn verschillende zondagen gemoeid. Weliswaar zijn de gedeelten van de wielerronde in Apeldoorn –behalve de tijdrit gaat het ook om de medische keuring van de renners en de presentatie van de wielerploegen– waarschijnlijk niet op een zondag, maar op donderdag 5 mei (het is dan wel Hemelvaartsdag), vrijdag 6 of zaterdag 7 mei. Dat neemt echter niet weg dat de zondagsrust bij de Giro in het geding is.
Al met al genoeg redenen voor een kritische opstelling. Triest dat deze in de raad niet breder werd gedeeld. Dit jaar volgen nog een aantal beslismomenten rond de komst van het topsportfestijn, maar de eerste grote stap is jammer genoeg gezet.

 

Henk van den Berge
fractievoorzitter