14 december 2016

Regels rond snippergroen versoepeld

Vóór de zomer vond de raad het voorstel voor de verkoop van snippergroen nog niet besluitrijp. De termijnen waren te kort en de tarieven te hoog. Nu het college de raad op beide punten is tegemoetgekomen, kan het beleid worden uitgevoerd.

Het college stelde voor om meer snippergroen te gaan verkopen; zowel groen dat al jaren wordt gehuurd, als ook groen dat (soms ook al jaren) illegaal in gebruik is genomen. De raad, met name ook de SGP, bleek voorstander te zijn van verruiming van de uitgifte van snippergroen. Het onderhoud ervan is namelijk duur en veel snippergroen draagt niet echt bij aan de groenstructuur van de buurt of wijk.

Korting dankzij SGP
Maar de raad vond het collegevoorstel niet goed. De voorgestelde verkoopprijzen waren te hoog, de voorgestelde huurverhoging voor degenen die geen snippergroen willen kopen was te fors en het aantal jaren waarin deze verhoging zou worden doorgevoerd was te kort.

In september kwam het college met een gewijzigd voorstel. Hierin werd voor een deel tegemoetgekomen aan de wensen van de raad. De termijnen worden opgerekt (de koper krijgt drie jaar de tijd om te betalen) en eenmalig worden kleine stukjes groen tegen een lager tarief aangeboden.

Als SGP wilden we  toch een extra gebaar maken naar degenen die de afgelopen jaren ‘netjes’ hebben gehuurd, tegenover anderen die het groen bij hun tuin hebben getrokken zonder daarvoor te betalen. Op ons initiatief ging de raad akkoord met een korting voor huurders van 1 euro per vierkante meter per jaar, met een maximum van 10 euro per vierkante meter.

Tevens werd op de vraag van de SGP duidelijk dat de verkoopprijzen gestaffeld zijn. Dat wil zeggen dat de eerste 10 vierkante meter gratis is, de volgende 40 vierkante meter 50 euro per vierkante meter kost en de daaropvolgende 50 vierkante meter 100 euro per vierkante meter kost. Na deze tweede serie aanpassingen ging de raad, inclusief de SGP-fractie, akkoord met het voorstel.

Evert Mulder
fractievertegenwoordiger