24 februari 2017

Roelof Bisschop en Apeldoorn

Waar denkt u bij Apeldoorn als eerste aan?
,,Bij Apeldoorn denk ik direct aan ons koningshuis. Apeldoorn heeft historisch gezien een belangrijke band met de koninklijke familie. Dat komt natuurlijk ook door Paleis Het Loo waar de Oranjes lange tijd hebben gewoond.”

Waar hamert u op in Den Haag?
,,Vooral op onderwijs, met name op de vrijheid van onderwijs. Als het christelijk onderwijs in de Kamer wordt besproken, dan spitsen wij natuurlijk de oren en doen we er alles aan om dat te behouden. De schoolinspectie mag zich daarbij niet te veel bemoeien met de inhoud van de lessen. Daarover heb ik samen met anderen een wetsvoorstel ingediend. Dat voorstel heeft in het parlement brede steun gekregen en treedt in augustus in werking.”

Waar ligt de grootste prioriteit voor de SGP: de economie of de zorg?
,,Allebei zijn belangrijk. Zonder economie geen geld voor de zorg. En zonder goede zorg heb je niets aan je centen. Voor beide onderwerpen geldt eigenlijk dat de overheid een stapje terug moet doen. Als ondernemers en zzp’ers meer ruimte krijgen, kan de economie groeien. En in de zorg moeten mantelzorgers en vrijwilligers meer kansen krijgen, zodat de kosten dalen. Het is erg belangrijk dat mensen elkaar helpen. Als het gaat om ethiek, dan weegt voor ons de zorg het zwaarst: uiteraard op het gebied van medisch-ethische vraagstukken zoals abortus en euthanasie.”

Hoe laat u zien dat u christenpoliticus bent?
,,Door in de politiek op te komen voor christelijke punten. Maar ook in de samenwerking met collega’s kun je laten zien welke normen en waarden je voorstaat. Ook al denkt iemand totaal anders, dan kun je toch een goed gesprek met elkaar hebben en op een goede manier met elkaar omgaan.”