9 mei 2017

SGP in Apeldoorn wil dronken tiener filmen

Dronkenschap onder minderjarige jongeren moet beter worden aangepakt. Daarom pleit de SGP in Apeldoorn ervoor dat de politie dronken tieners filmt en hen in een gesprek met de ouders erbij moet confronteren met de beelden. Een proef in Amersfoort liet zien dat deze aanpak werkt.

Apeldoorn, 8 mei 2017

Schriftelijke vragen van de SGP voor het college van B&W over het tegengaan van dronkenschap bij tieners, op grond van artikel 34 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Apeldoorn.

Geacht college,

Alcoholgebruik onder jongeren moet worden teruggedrongen, mede omdat het slecht is voor de hersenontwikkeling. Daarom geldt een verbod op alcoholverkoop aan jongeren onder de 18 jaar.

Toch is dit helaas onvoldoende om het drinken van alcohol bij jongeren te voorkomen. Regelmatig blijkt uit gegevens van de politie en onderzoek dat jongeren toch (veel) alcohol gebruiken. Daarom is het belangrijk dat er meer initiatieven komen om het gebruik tegen te gaan. Daarbij moeten ouders/verzorgers als eerst verantwoordelijken nadrukkelijk betrokken worden.

In Zwolle is een proef gestart dat de politie dronken minderjarigen gaat filmen (de Stentor van 5 mei 2017). Als onderdeel van de straf op openbare dronkenschap moeten zij de beelden later samen met hun ouders bekijken. Volgens het Trimbos-instituut lijkt deze aanpak effect te hebben. Uit hun onderzoek van een dergelijke aanpak in Amersfoort blijkt dat de jongeren niet in hun oude gedrag zijn teruggevallen en dat is zeer positief.

De SGP wil dat de proef ook in Apeldoorn wordt gehouden en heeft daarom de volgende vragen:

1. Hoe strikt controleert de politie op de verkoop van alcohol aan minderjarigen? Hoe vaak en met welke personele inzet?
  2. Hoe gaan de politie en de gemeente nu om met dronken of aangeschoten minderjarigen?
  3. Hoe vaak komt dit probleem in onze gemeente voor? Neemt dit probleem volgens de politie, de GGD, scholen en andere betrokken organisaties toe?
  4. In welke mate heeft het college overwogen om ook in Apeldoorn een proef te doen om dronken minderjarigen te filmen en hen samen met de ouders op deze manier met hun gedrag te confronteren? Waarom wel of niet?
  5. Is het college van plan om alsnog met deze proef te gaan meedoen? Waarom wel of niet?
  6. Overweegt het college nog andere maatregelen, ook in preventieve zin? Waarom wel of niet?

Met vriendelijke groet,

Henk van den Berge