8 augustus 2017

SGP kritiseert vergunning voor evenement ”Burning Man”

 

De SGP is kritisch over het evenement ”Burning Man” in Apeldoorn. Het is een hedonistisch festijn, waarbij bijvoorbeeld van te voren bekend was dat mensen naakt in de openbare ruimte rondlopen, en op de locatie Bosweide in Park Berg en Bos staat het bestemmingsplan niet toe dat er ’s nachts evenementen zijn. De SGP heeft daarom aan het college van B&W gevraagd waarom er wel een vergunning is verleend.

 

 

0DCFDFFC-4839-4FC4-AC18-5169D2EB2011.png

 

 

Apeldoorn, 2 augustus 2017

 

Schriftelijke vragen van de SGP voor het college van B&W rond de vergunning voor het evenement ”Burning Man, Where The Sheep Sleep” op de Bosweide in Park Berg en Bos, op grond van artikel 34 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Apeldoorn.

 

Geacht college,

 

In Park Berg en Bos is van donderdag 27 juli tot en met maandagmorgen 31 juli op de Bosweide het evenement ”Burning Man, Where The Sheep Sleep” gehouden. De SGP vindt het erg merkwaardig dat het college hier toestemming voor heeft gegeven. Ook de Stichting Werkgroep Milieuzorg Apeldoorn (SWMA) en de wijkraad Berg en Bos hebben grote kritiek. Zij hebben een bezwaar tegen de verleende vergunning ingediend (zie ook De Stentor van 2 augustus).

 

Bij de SGP roept de verleende vergunning grote vragen en stevige kritiek op. Het gaat daarbij om drie punten. De fractie vindt het verkeerd dat het college toestemming geeft voor een hedonistisch festijn, waarbij van te voren bekend is dat mensen naakt in de openbare ruimte kunnen rondlopen. Bovendien was een deel van de activiteiten op zondag.

 

Onze fractie vindt het bovendien onbegrijpelijk dat het college meewerkt aan een dergelijk evenement door een evenementenvergunning te verstrekken in een Natura 2000-gebied. Er zou zeer terughoudend worden omgegaan met evenementen in het natuurpark Berg en Bos. Zie pagina 11 van de nota ”Evenementen vergunningenbeleid 2015” en hetgeen staat in het geldende bestemmingsplan en het ”Locatieprofiel evenementen Bosweide in Park Berg en Bos, bij locatie passende evenementen, ‘groen’ karakter, geen zware evenementen” van 8 februari 2017.

 

Het festijn voldoet namelijk niet aan de bepalingen zoals die in het geldende bestemmingsplan en in het locatieprofiel voor de Bosweide staan: van 23.00 uur tot 7.00 uur mogen er geen evenementen plaatsvinden. Het evenement ”Burning Man” werd echter niet dagelijks om 23.00 uur afgesloten. De activiteiten mochten doorgaan onder voorwaarde van een beperking op geluid en licht. Er mocht ook ’s nachts gewoon gekampeerd worden in dit natuurpark.

 

Toch heeft het college het evenement toegestaan. Dat is zeer merkwaardig. Als al zo snel van de bepalingen die in het Locatieprofiel van 8 februari 2017 staan, wordt afgeweken dan roept dat de vraag op hoe strikt het college daarmee wil omgaan. Verder geldt dat de verleende vergunning een precedentwerking kan hebben voor andere evenementen op de Bosweide.

 

Bovendien verbaast de SGP zich erover dat de vergunning zo kort voor het evenement is verleend (17 juli 2017), terwijl de aanvraag al van 30 april 2017 dateert. Gezien de vele voorbereidingen die voor een dergelijk groot evenement nodig zijn, moeten de organisatoren van de gemeente de verzekering hebben gehad dat het evenement kan doorgaan, ook al was de vergunning nog niet verleend. Dat de organisatoren wisten dat het evenement zou doorgaan, blijkt ook uit het feit dat al op 10 mei 2017 tickets voor het evenement op de Bosweide konden worden gekocht (zie de website van ”Burning Man Netherlands)”. Door de erg late vergunningverlening is het nauwelijks mogelijk een normale klachtenprocedure te volgen en konden de SWMA en wijkraad Berg en Bos in feite pas achteraf hun bezwaren indienen.

 

Wat ook grote vragen oproept is dat op een informatiebijeenkomst over het evenement voor de betrokken wijkraden en de SWMA op 23 mei in restaurant de Boschvijver door de organisatoren van de ”Burning Man” werd gezegd dat zij in februari 2017 door de gemeente waren uitgenodigd op het stadhuis, waarbij hen is gevraagd om het evenement in 2017 op de Bosweide te houden. Heeft de gemeente een actieve rol gespeeld om het evenement in Apeldoorn te houden? En waarom in een natuurpark?

 

Naar aanleiding van deze gegevens heeft de SGP de volgende vragen:

 

1. Hoe en in welke mate wordt bij de aanvraag van een vergunning voor een evenement ook getoetst op morele of ethische aspecten die tot uiting komen in de openbare ruimte? Of is alles wat de Nederlandse wet niet verbiedt, in Apeldoorn toegestaan?

2. Heeft het college de organisatoren van de ”Burning Man” al in februari 2017 gevraagd het evenement op de Bosweide te houden? Zo ja, wat was de aanleiding daartoe en wat is er toegezegd in die bespreking?

3. Onder welke evenementencategorie wordt dit evenement gerekend? Wat zijn de redenen hiervoor?

4. Een vergunningverlening zo kort voor een evenement roept de vraag op of de organisatoren al in een eerder stadium de verzekering hebben gekregen dat het evenement mag doorgaan. Wat is de reden dat de vergunning voor het houden van ”Burning Man” op de Bosweide zo kort voor de start van het evenement is verleend (17 juli 2017), terwijl de aanvraag al van 30 april 2017 dateert? Welke communicatie is er tussen 30 april en 17 juli met de organisatoren geweest inzake het wel of niet verlenen van toestemming?

5. Op welke wijze is er afstemming geweest met de omwonenden, de wijkraden en de SWMA? Hoe is de informatievoorziening naar belanghebbenden verlopen?

6. Door een vergunningverlening zo kort voordat een evenement wordt gehouden, is het bijna onmogelijk om nog een bezwarenprocedure te voeren. Erkent het college dit? In hoeverre is dit strijdig met de beleidslijnen uit de nota ”Evenementen vergunningenbeleid’ 2015”?

7. Hoe zwaar weegt bij het college de mogelijkheid om een goede bezwarenprocedure te voeren in relatie tot de vergunningaanvraag voor een evenement?

8. Waarom heeft het college de aangevraagde vergunning verleend (en gezien de gang van zaken blijkbaar al eerder toegezegd), terwijl deze in strijd is met het bestemmingsplan en het Locatieprofiel, want daarin staat dat er van 23.00 uur tot 7.00 uur geen evenementen op de Bosweide mogen plaatsvinden?

9. In welke mate geldt voor het college dat zeker in Natura 2000-gebieden zeer terughoudend moet worden omgegaan met evenementen? Hoe weegt het college dat?

10. Hoe is er door de gemeente tussen 23.00 uur en 7.00 uur gecontroleerd op mogelijke overlast voor de omgeving (omwonenden en flora en fauna) en wat hebben eventuele controles opgeleverd?

11. Vanwege (eventuele) overlast voor flora en fauna moet er een ontheffing voor evenementen in een Natura 2000-gebied worden aangevraagd bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie? Waarom is dat in dit geval wel of niet gebeurd?

12. In welke mate heeft de verleende vergunning een precedentwerking en is er nu meer mogelijk op de Bosweide en in Park Berg en Bos?

 

 

Met vriendelijke groet,

Henk van den Berge

SGP-fractie