28 september 2017

SGP overweegt energiepark op plek van vliegveld Teuge

Als vliegveld Teuge onvoldoende toekomstperspectief heeft, wil de Apeldoornse SGP een onderzoek naar de mogelijkheden van een energiepark met zonnepanelen en windmolens op de locatie. De fractie vindt dat deze optie moet worden betrokken bij de plannen voor de vestiging van windmolens in Apeldoorn. De SGP heeft het college van burgemeester en wethouders hier vragen over gesteld.

 

Apeldoorn, 27 september 2017

Actualiteitsvragen van de SGP voor de gemeenteraadsvergadering van Apeldoorn van 28 september 2017.

 

Geacht college,

In Apeldoorn waren deze week informatieavonden over de vliegroutes van Lelystad Airport. Het ziet er naar uit dat de route over vliegveld Teuge blijft lopen. Dat heeft consequenties voor het paracentrum en het vliegveld zelf. De toekomst van vliegveld Teuge is onzeker. De financieel al zwakke positie van het vliegveld lijkt verder te verslechteren. Dat kan consequenties hebben voor Apeldoorn, want wij zijn grootaandeelhouder. Bovendien kan onze gemeente te maken krijgen met meer geluidsoverlast. Niet alleen van de grote overvliegende vliegtuigen, maar ook van een groter aantal kleinere vliegtuigen dat van Lelystad richting Teuge komt.

Veel is nu nog onduidelijk. Toch heeft de SGP hier vragen over. Met name omdat de positie van vliegveld Teuge ook het onderwerp windenergie dat we deze avond bespreken, raakt. Vliegveld Teuge beperkt namelijk de mogelijkheden voor het plaatsen van windmolens in Apeldoorn omdat er in een straal van vijf kilometer van het vliegveld geen (grotere) windmolens mogen staan. Hierdoor mogen op een misschien interessante locatie als het bedrijventerrein De Ecofactorij geen windmolens staan.

Duidelijkheid rond Teuge vindt de SGP van groot belang voor de mogelijkheden van duurzame energie in en rond Apeldoorn. Als blijkt dat vliegveld Teuge door de komst van de nieuwe vliegroute geen toekomstperspectief heeft of als daar bijvoorbeeld gevolgen aan zijn verbonden die leiden tot veel meer vliegbewegingen, dan moet volgens de SGP de gemeente Apeldoorn samen met onder meer de gemeenten Voorst, Epe en Deventer gaan zoeken naar alternatieven voor het terrein.

Een voor de SGP zeer interessante optie zou een onderzoek naar de mogelijkheden van een energiepark met zonnepanelen en windmolens op het terrein van vliegveld Teuge zijn. Voor de betrokken gemeenten kan dat aantrekkelijk zijn. Voor het paracentrum en de bedrijven op het vliegveld dient er wel een goede regeling te komen, waarbij het Rijk een grote verantwoordelijkheid heeft omdat de problematiek het gevolg is van de nieuwe vliegroute.

Op de informatiebijeenkomst van maandagavond is gesteld dat er in ‘Den Haag’ in november duidelijkheid komt. De komende twee maanden zijn dus van groot belang voor de perspectieven voor vliegveld Teuge.

Wij als Apeldoorn moeten ons dus bezinnen op wat onze visie op vliegveld Teuge is. De SGP wil alle voors en tegens goed tegen elkaar kunnen afwegen. Daarbij hoort ook de vraag of er interessante alternatieven zijn, want wij staan erg kritisch ten opzichte van een sterke groei van het aantal vliegtuigen op Teuge, vooral vanwege de toename van de geluidsoverlast.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

  1. Rond de vliegroutes is allerlei onduidelijkheid. Op de informatieavonden deze week circuleerden verschillende kaarten met verschillende vlieghoogtes (1800 meter versus 2700 meter) van de vliegroutes over Apeldoorn. Welke vlieghoogtes gelden er nu? Was het college op de hoogte van het feit dat bij de nieuwe routes de naderingsroute wordt samengevoegd met een vertrekroute van Lelystad, waarbij een verdubbeling van het aantal vluchten boven Klarenbeek-Eerbeek-Ede-Geldermalsen ontstaat?
  2. Hoe ziet het college de perspectieven voor vliegveld Teuge, mede in het licht van de zwakke financiële positie, het onder druk staande paracentrum (zeker nu de vliegroute over Teuge blijft lopen) en de te verwachten toename van het aantal vliegbewegingen van kleinere vliegtuigen?
  3. De SGP hecht er aan dat er meer duidelijkheid komt over de geluidsoverlast en de gevolgen voor de volksgezondheid voor onder andere Apeldoorn. Meer kleinere vliegtuigen, die ook mogen landen en stijgen op vliegveld Teuge, gaat veroorzaken ook meer overlast. Gaat het college hier onderzoek naar doen en gaat het college de uitslag van een dergelijk onderzoek betrekken bij het bepalen van een toekomstvisie voor vliegveld Teuge?
  4. In hoeverre is het college van mening dat Apeldoorn in afwachting van een dergelijke standpuntbepaling niet vooruit moet lopen bij het bepalen van locaties voor windmolens omdat de toekomst van vliegveld Teuge daar grote invloed op kan hebben?
  5. Hoe en op welke momenten wil het college de raad betrekken bij de discussie over de toekomst van vliegveld Teuge?

 

Met vriendelijke groet,

SGP-fractie,

Henk van den Berge
Jan Kloosterman