24 september 2013

SGP steunt schaliegas-motie niet

Het wel of niet boren naar schaliegas staat hoog op de politieke agenda. Het kabinet wilde proefboringen doen, zodat de (on)schadelijkheid van het boren naar schaliegas duidelijk zou worden. De Apeldoornse GroenLinks-fractie wilde proefboringen in Apeldoorn uitsluiten door in een motie het college op te roepen Apeldoorn schaliegas-vrij te verklaren.

Het is een belangrijk onderwerp. Gezien alle belangen die er spelen, ook voor de inwoners, is het moeilijk te beoordelen wat we wel of niet willen in Apeldoorn. Wat de SGP betreft zijn er twee redenen om de motie niet te steunen. Allereerst het tijdstip en de wijze waarop: even in een motie regelen dat we in Apeldoorn geen (proef)boringen naar schaliegas willen, terwijl we niet eens onderliggende stukken hebben om tot een goed besluit te komen! Dat is wat de SGP-fractie betreft niet de goede weg.
Daarnaast is het zo dat zelfs de minister op dit moment nog onvoldoende informatie heeft over de voor- en nadelen om tot een goed besluit te kunnen komen. Hij stelt dat besluit dan ook anderhalf jaar uit. ,,Het is dan prematuur als gemeente te denken voldoende informatie te hebben om dit besluit nu te kunnen nemen”, zo zei fractievoorzitter Henk van den Berge. Zeker, je kunt als gemeente er een statement mee afgeven. Maar als het aan de SGP ligt, doen we dat wel op basis van een zorgvuldige informatievoorziening.