1 oktober 2011

SGP vraagt extra aandacht voor veiligheid

Apeldoorn is geen onveilige gemeente. Maar er doen zich wel regelmatig problemen voor. De SGP vraagt dan ook extra aandacht voor veiligheid.

Donderdagavond 29 september kwam het ontwerp van het Integraal Veiligheidsplan Apeldoorn (IVA) aan de orde. Dit is een gemeenschappelijke visie van het Openbaar Ministerie Arnhem-Zutphen,  het politiedistrict Apeldoorn en de gemeente Apeldoorn voor de periode 2011-2014. De doelstelling is: zorgen dat Apeldoorn een veilige en prettige woon-, werk- en recreatiestad is.
Om dit te realiseren zijn in het plan drie speerpunten aangewezen, namelijk jeugd en veiligheid, geweld en actuele buurt- en wijkveiligheid. Deze onderwerpen zijn nader gespecificeerd in de volgende thema’s: jeugdoverlast, jeugdprostitutie en loverboys, uitgaansgeweld, (woning-) overvallen en actuele buurt- en wijkveiligheid.
Dit houdt overigens niet in dat op de andere thema’s zoals winkeldiefstallen geen inspanningen meer worden verricht. Het gaat hierbij alleen om het stellen van prioriteiten voor het verrichten van extra inspanningen bovenop het basisniveau wat voor een veelheid aan reguliere politietaken is vastgesteld.
De SGP staat positief tegenover het voorliggende ontwerp. ,,Wij zijn blij met de speerpunten jeugd, geweld en wijk. Fractievoorzitter Van den Berge heeft nog wel een vraag naar preventieve maatregelen. ,,Deze ontbreken in het plan. Het is onontbeerlijk om dat op te nemen. Daarbij hoort dat moet worden aangedrongen op meer aandacht voor waarden en normen. Dit moet nadrukkelijk op de agenda komen.”
Op de vraag van de woordvoerder van D66 hoe hij waarden en normen in de praktijk voor zich ziet, antwoordt Van den Berge dat dit goed kan op scholen en op bijvoorbeeld sportverenigingen. ,,Die moeten dit op de agenda zetten. Soms gebeurt dit al, maar daar moet sterker op worden aangedrongen. Dat zie je ook in het uitgaanscircuit. Daar staan allerlei zaken op papier, zoals dat er geen alcohol wordt geschonken aan jongeren onder de zestien en aan personen die al teveel op hebben. Toch gebeurt dat wel. Dat moet worden aangepakt.”
Burgemeester De Graaf gaf in zijn beantwoording onder andere aan dat er op het gebied van preventie de afgelopen tijd een goede slag is geslagen door de afdeling ”Information & Intelligance” bij de politie. Daardoor is een belangrijke informatieslag gemaakt. Van alle kanten (scholen, wijkagent, enz.) wordt informatie verzameld waardoor men vroeg inzicht kan verkrijgen waar er iets fout dreigt te gaan.
Ook gaf de burgemeester aan dat wanneer wordt geconstateerd dat er zich een bepaald type criminaliteit voordoet, dat er dan een speciaal expertteam geformeerd wordt. Dit houdt zich dan alleen bezig met dit type criminaliteit. ,,Wanneer je dan een paar daders te pakken hebt, heb je vaak een hele reeks aan zaken te pakken.”