14 maart 2012

SGP wil betrokkenheid raad bij gronduitgifteprijzen

Op donderdag 8 maart werd er gesproken over de vaststelling van de Nota Gronduitgifteprijsbeleid. Gezien het financiële debacle rond het grondbedrijf is deze nota actueler dan ooit. Het onderwerp kwam eerder aan de orde tijdens de PMA van 23 juni 2011. Toen werden er echter dermate veel vragen gesteld dat de beantwoording lange tijd op zich liet wachten. Deze donderdag was het dan zo ver.

De nota gaat over de grondprijzen die kopers en ontwikkelaars moeten betalen voor bouwrijpe kavels. Daarin komen alle functies van grond aan de orde: woningbouw, horeca, kantoren, maatschappelijke voorzieningen en winkels. De hoogte van de grondprijs is immers gerelateerd aan de functie van de grond. In eerste instantie was het doel om alleen de prijzen te herijken. Bij het maken van een analyse bleek echter dat de jarenlange gehanteerde rekenmethode, gezien de gewijzigde marktomstandigheden, niet meer voldoet.
Voor woningbouw door ontwikkelaars komt er een rekenmethodiek voor heel Apeldoorn. Daarbij kan rekening worden gehouden met specifieke locatie-kenmerken. Voor individuele woningbouwkavels en de niet-woningbouwfuncties moeten er richtprijzen komen met een daarbij behorende bandbreedte. Hiervoor wordt een prijzentabel opgesteld.
De SGP kan instemmen met deze nota. We zijn blij met de rekenmethodiek die gehanteerd is, namelijk dat de marktwerking er in is verdisconteert. Raadslid Evert Mulder plaatste daar wel een kanttekening bij: “in hoeverre is de nota marktconform? Er mag dan een bureau onderzoek naar hebben gedaan, maar welke markt heeft zij onderzocht, en welke gemeente is daarbij als uitgangspunt genomen? Uiteindelijk is immers de grote vraag of de potentiele kopers bereid zijn de vraagprijs te gaan betalen of niet.”
Wat jammer is, is dat de prijzentabel voor individuele woningbouwkavels ontbreekt in deze nota. “Dat is een heel groot deel van waar we de komende jaren ons geld mee moeten verdienen”, aldus Evert Mulder. “Als gemeenteraad hoeven we daar op zich niet over te gaan, maar de SGP wil wel dat de raad betrokken wordt bij het opstellen van de eerste tabel.” Waarom? Om betrokken te zijn bij het achterliggende beleid en de uitgangspunten daarvoor. Dat vinden wij heel belangrijk. Jaarlijkse wijzigingen kunnen gewoon door het college worden doorgevoerd.
De wethouder gaf aan dat er gekeken wordt naar een mogelijkheid om hier met de raad over te spreken. Dat wachten we af.