13 februari 2012
SGP zet vraagtekens bij reclamebelasting Apeldoornse binnenstad
Een bruisende binnenstad. Welke gemeente wil dat niet hebben? Apeldoorn in ieder geval wel. Niet alleen de gemeente heeft daar belang bij; de ondernemers in de binnenstad zelf ook. Een Ondernemersfonds zou door middel van inkomsten van de ondernemers voor iets ‘extra’s’ in de binnenstad moeten zorgen: verlichting in de wintermaanden, bepaalde evenementen, etc. Afgelopen maanden heeft iedereen die verlichting wel zien hangen. Waarom stond dit onderwerp dan op de agenda?
Agendering Aanleiding voor de agendering op de agenda van de Politieke Markt Apeldoorn is het feit dat slechts een deel van de bedrijven in het centrum aan het huidige Ondernemersfonds bij wil dragen, terwijl heel de binnenstad ‘profiteert’. Daardoor is er nauwelijks budget om in de wintermaanden sfeerverlichting op te hangen (wat daardoor in 2010 ook maar beperkt gebeurd is!), laat staan om andere activiteiten te organiseren die de binnenstad bruisend kunnen maken.
Daar moet verandering in komen vinden de ondernemers. Een initiatiefgroep heeft een plan opgesteld voor de oprichting van de stichting Ondernemersfonds Apeldoorn Centrum. De middelen van deze stichting zijn afkomstig uit een door de gemeente in te voeren (en te heffen) ‘reclamebelasting’. De belasting wordt opgelegd aan circa 450 ondernemers in de binnenstad. De initiatiefgroep stelt voor één belastingtarief van 750 euro per ondernemer te hanteren.
Het is op zich al een merkwaardige situatie dat ondernemers aan de overheid vragen hen een belasting op te leggen. Wanneer dit voorstel breed gedragen zou worden, zou het geen groot probleem zijn. Bij het draagvlak zit echter de kneep. Het lijkt erop dat ongeveer de helft van de ondernemers deze belasting helemaal niet zit zitten. Een bedrag van 750 euro komt bij een kleine zelfstandige harder aan dan bij een grote winkelketen met meerdere vestigingen in het land. Hoewel juist veel van de grote winkelketens niet mee willen betalen, omdat hun hoofdkantoor dat niet goed vindt. In het verleden is al gebleken dat dergelijke ketens niet ‘happig’ zijn op dergelijke bijdragen.
Kerntaken
Daarnaast heeft de gemeenteraad in 2011 uitgesproken dat de overheid zich moet gaan bezig houden met ‘kerntaken’. Een dergelijke reclamebelasting heffen is in de visie van de SGP niet vanzelfsprekend een kerntaak. Feitelijk wordt de overheid gevraagd iets te regelen waar de ondernemers zelf niet uitkomen: een goed gevulde kas van het ondernemersfonds. Daar komt bij dat de invoering van een dergelijke belasting, en de handhaving daarvan, tot juridische procedures zou kunnen leiden. Wie gaat die kosten betalen?
Er zijn dus nog heel wat kanttekeningen te plaatsen bij dit voorstel, hoewel de gemeente zelf ook belang heeft bij een goede middenstand. Ook wij willen niet dat de binnenstad over enkele jaren ‘droog’ staat. Maar of de invoering van reclamebelasting dit moet voorkomen is nog geen uitgemaakte zaak.
De wethouder gaf aan het eind van de PMA aan dat er over een aantal maanden opnieuw gesproken zal worden over het draagvlak en dat het college daarvoor met een voorstel zal komen.
Tot die tijd zal er nog geen belasting worden geheven.