7 maart 2015

Stoelendans in Gelderland om 55 zetels

De kiezer is aan zet. Iedere stemgerechtigde Nederlander mag op 18 maart zijn stem uitbrengen voor de provincie. De politieke stoelendans gaat in Gelderland om 55 zetels. ,,De SGP maakt zich sterk voor een Bijbels genormeerd beleid.”

De verkiezingscampagne draait op volle toeren. Politieke partijen proberen zoveel mogelijk kiezers te strikken en zoveel mogelijk zetels te veroveren. De SGP organiseert in Gelderland zes werkbezoeken, gecombineerd met een verkiezingsavond.

De top van de SGP telt drie politieke zwaargewichten. Lijsttrekker is Klaas Ruitenberg (57) uit Opheusden, Statenlid in Gelderland, oud-raadslid in De Bilt en oud-fractiemedewerker in de provincie Utrecht. Nummer twee is oud-SGP-wethouder Breunis van de Weerd uit Ede.

Op de derde, verkiesbare plaats, staat oud-SGP-gemeenteraadslid Evert Mulder (52) uit Ugchelen, die in twaalf jaar tijd zijn sporen heeft verdiend in de gemeentepolitiek van Apeldoorn.

Hoe belangrijk is de provincie?

Ruitenberg: ,,Erg belangrijk. De provincie bepaalt bijvoorbeeld waar bos en weiland mag worden aangelegd en op welke locaties huizenbouw mag plaatsvinden. En ook hóeveel. Verder beheert Gelderland 1300 kilometer aan provinciale wegen. Ten slotte houdt de provincie toezicht op gemeenten, die financieel onder water staan. Bijvoorbeeld Apeldoorn.”

Mulder: ,,Kerntaken van de provincie zijn ruimtelijke ordening, wonen,  mobiliteit en milieu. De provincie stelt via de zogenaamde Omgevingsvisie, de nieuwe naam voor de Structuurvisie, de randvoorwaarden op waarbinnen gemeentebesturen moeten opereren.”

Wat merkt de burger daar concreet van?

Mulder: ,,Soms veel. De SGP heeft bijvoorbeeld een werkbezoek gebracht aan een fruitteler in Tiel. Deze mag zijn bedrijf niet uitbreiden van de gemeente Tiel door een strikte toepassing van het provinciaal beleid. Een palletbedrijf uit Ermelo mag ook niet uitbreiden op grond van dit Omgevingsplan. Provinciaal beleid raakt burgers en bedrijven.”

Wat zijn wapenfeiten van de SGP uit de afgelopen vier jaar?

Ruitenberg: ,,Ons eerste wapenfeit is de verbreding van de Rijnbrug tussen Kesteren en Rhenen. De SGP heeft zich verder sterk gemaakt voor het behoud van de afslag Hoevelaken op de A1. Dat is gelukt. We zetten ons, samen met anderen, in voor een betere aansluiting A30-A1 bij Barneveld.

En dankzij de SGP is vorig jaar een plan voor glastuinders in de Bommelerwaard, waarin hun bedrijven sterk aan banden zouden worden gelegd, van tafel gegaan.”

Spelen er ook principiële discussies?

Mulder: ,,Zeker. Gelderland vindt sport en cultuur kerntaken van de provincie. Regel-matig krijgen we daarom voorstellen voor subsidiëring van culturele evenementen of sportevenementen. Gelderland trekt bijvoor-beeld miljoenen uit voor de Giro d’Italia, de Italiaanse wielerronde die in Apeldoorn moet starten. De SGP zegt: Topsport is geen kerntaak van de provincie.”

Wat zijn de speerpunten voor de SGP?

Ruitenberg: ,,Wij zien Gods Woord als basis voor ons politiek handelen. Daarbij willen we oog hebben voor de menselijke maat.”

Mulder: ,,Een speerpunt is ruimte voor boeren. Niet groeien om te groeien, maar juist om het dierenwelzijn te verbeteren.”

Ruitenberg: ,,We zeggen niet per definitie nee tegen megastallen. Maar wel als het fabrieksmatige bedrijven worden waar de dieren onder lijden. We zijn voor een boervriendelijk en diervriendelijk beleid.”

Mulder: ,,De slogan van de SGP is: ”De daad bij het Woord”. We willen ons laten leiden door de Bijbel. Eerlijk, transparant en duidelijk zijn. Doen wat we zeggen en zeggen wat we doen.”

Ruitenberg: ,,Rentmeesterschap staat hoog in het vaandel. We zijn op deze aarde gezet, maar we moeten er ook een keer vanaf. In de tussentijd mogen we er geen rommeltje van maken.”

Natuurbeschermers en agrariërs zitten elkaar nogal eens in de haren. Voor wie kiest de SGP?

Mulder: ,,De SGP heeft oog voor beiden. Sterker nog, de SGP heeft hen de afgelopen jaren dichter bij elkaar gebracht. Natuurbeschermers en agrariërs zijn daardoor geen tegenstanders meer, maar juist gesprekspartners. Een win-winsituatie.”

Ruitenberg: ,,Het moet niet zo zijn dat boeren met de handen in het haar zitten omdat ze niets meer kunnen. We moeten kijken naar een oplossing voor beiden. Het liefst zouden we boeren inschakelen voor natuurbeheer.

Mulder: ,,De SGP wil vanuit Bijbels rentmeesterschap bouwen en bewaren. Bouwen voor boeren en bewaren voor natuurbeheer. We moeten natuurlijk wel brood op de plank hebben.”

Ruitenberg: ,,We moeten ons gezond verstand gebruiken. De bouw van een nieuwe woonwijk heeft twee jaar stilgelegen omdat er af en toe een steenuil op het perceel kwam. Dat kan niet. Er is genoeg ruimte voor uilen in Gelderland.”

Gelderland heeft 5 miljard in kas door de verkoop van Nuon-aandelen. Wat wil de SGP daarmee?

Ruitenberg: ,,Laten staan. Als we die gelden gaan aanspreken, krijgen we ook geen rente meer. Dat is toch 50 tot 150 miljoen euro per jaar. Gelet op de crisis en de lage rentestand zijn we wel bereid om voor de komende vier jaar 250 miljoen op te nemen voor samenwerking via zogenaamde stads- en regiocontracten.”

Hoe spannend zijn de verkiezingen?

Ruitenberg: ,,Spannend, maar ik lig er niet elke dag wakker van. De SGP had acht jaar geleden drie zetels in Gelderland. Bij de vorige verkiezingen heeft de SGP 7000 stemmen meer gekregen, maar door een hoge opkomst zijn we toch een zetel kwijtgeraakt.”

Mulder: ,,We doen wat we kunnen. We hebben veel werk verzet in de verkiezingstijd. Werkbezoeken afgelegd, verkiezingsavonden georganiseerd, deelgenomen aan verkiezingsdebatten. De uitslag ligt in Gods hand. We mogen dat aan Hem overlaten.”

De SGP zet in op drie zetels. Lukt dat?

Ruitenberg: ,,Ik hoop en verwacht dat Evert straks kan aanschuiven. Dat scheelt enorm veel werk. Daarmee kunnen we het SGP-geluid nog beter laten horen.”

Mulder: ,,We hopen, én bidden, op drie zetels. We zijn optimistisch. De SGP groeit gemeentelijk, provinciaal en landelijk. Het is belangrijk dat mensen gaan stemmen, want deze keer telt een stem drie keer: voor de provincie, voor het waterschap en indirect voor de Eerste Kamer. Want Statenleden kiezen in mei de senaat.”

Hebben jullie er een beetje zin in?

Ruitenberg: ,,Zeker. Het intellectuele debat spreekt mij erg aan. En ik heb iets met besturen.”

Mulder: ,,Ik vind het een uitdaging om mijn politieke kennis en ervaring uit de Apeldoornse periode in te zetten in Arnhem. Gelderland kan nog wel wat leren van Apeldoorn. De Staten verzetten veel werk, maar kunnen soms ook oeverloos praten. Dat kan efficiënter. ”

Gerard ten Voorde

redacteur