5 september 2011

Taxibus naar de regio?

De taxibus. Wie kent hem niet? Hetzij als verkeersdeelnemer, hetzij als klant. Donderdagavond 1 september lag er een voorstel van het college ter tafel om de Apeldoornse Taxibus af te schaffen en de taken over te dragen aan de Provincie. Deze zorgt er dan voor dat in Apeldoorn, net als in de rest van bijna heel Gelderland, de zogenaamde Regiotaxi komt te rijden. Hetzelfde idee als de Taxibus, maar dan geregeld op provinciaal niveau. 

Door veel fracties werd aangegeven dat men worstelt met het plan. Er zitten namelijk, zoals aan bijna elk voorstel, voor- en nadelen aan. Het meest genoemde nadeel is het volgende. Wanneer Apeldoorn de taken van de Taxibus overhevelt naar de provincie (dus de Regiotaxi), moet Apeldoorn zich bij de provincie als het ware ‘inkopen’. Dat vergt eenmalig een forse investering van 2,2 miljoen euro. De provincie gaat per zone die de Regiotaxi rijdt een vergoeding geven van 84 cent. Daarmee zou de investering in acht tot tien jaar zijn terugverdiend. Maar, de provincie wil die vergoeding slechts garanderen voor drie jaar. En daar zit het heikele punt: wat als de provincie na drie jaar zegt niet meer mee te betalen aan het vervoer? Wie gaat dan voor die kosten opdraaien?
Wethouder Blokhuis van Zorg ziet twee mogelijkheden die de gemeente dan heeft. Apeldoorn heeft een samenwerkingsovereenkomst met zes andere gemeenten. In het geval dat de provincie na drie jaar niet meer meebetaalt aan het vervoer van de Regiotaxi, zou Apeldoorn met de andere gemeenten kunnen besluiten terug te vallen op de eigen autonome systemen. De Taxibus. Een andere mogelijkheid is dat Apeldoorn gaat korten op de bijdrage die zij levert aan het inkopen van het vervoer.  Apeldoorn ontleent dan aan het ‘wanbeleid’ van de provincie rechten, om te korten op de bijdrage of de Taxibus weer in te voeren.
Als voordelen noemt de wethouder nog dat in het geval dat Apeldoorn besluit mee te doen met de Regiotaxi, er één dekkend systeem is in heel Gelderland. Dat systeem heeft zich bewezen op het gebied van klanttevredenheid; zelfs hoger dan in Apeldoorn. Tevens wordt met de Regiotaxi gewaarborgd dat naast WMO-ers ook 65-plussers tegen een aantrekkelijk tarief gebruik kunnen blijven maken van het taxivervoer. De provincie levert voor hen op dit moment namelijk een extra bijdrage, en de kans is groot dat de provincie haar handen daarvan gaat aftrekken wanneer Apeldoorn zich als een van de weinigen niet aansluit bij de Regiotaxi.
Ook de SGP heeft van zich laten horen. Er is veel voor te zeggen om te gaan voor één regionaal systeem. Maar ook wij hebben onze bedenkingen bij de financiële kant van dit verhaal, onder ander als het gaat om de garantie van de provincie. Een ander punt is het dorp Uddel. Het voorstel is nu om het lage tarief alleen binnen de gemeentegrens te laten gelden. Hoe duur wordt het dan voor deze inwoners van onze gemeente om in Harderwijk of Ermelo te komen?  De wethouder geeft aan dat je altijd te maken hebt met grensgevallen, zo ook in Uddel. Dat is een lastige afweging. Raadslid Evert Mulder noemt nog als voordeel dat het ambtenarencapaciteit scheelt wanneer beleid uitbesteed wordt aan de provincie. Wat geheel in lijn is met de kerntakendiscussie waarin de raad heeft uitgesproken dat het openbaar vervoer niet tot de kerntaken van de gemeente behoort.
Aan het eind van de avond weten negen van de twaalf fracties dat ze genoeg informatie hebben om een besluit te nemen. In ieder geval zeven fracties geven aan te neigen naar de Regiotaxi, waaronder de SGP.
Volgende week (8 september) zal moeten blijken of dit voorstel echt op voldoende zetels kan rekenen.
                                                                                                      Frank van Putten