8 december 2011

Vliegveld Teuge krijgt vooralsnog voordeel van de twijfel

Vliegveld Teuge. Donderdag 24 november is over dit vliegveld gesproken tijdens de PMA. Sinds 1 september is een nieuwe directeur hard aan de slag om een financieel haalbaar toekomstplan van de luchthaven te maken, in vakjargon een businesscase. Vooralsnog krijgt zij van de raad het voordeel van de twijfel. 

Update: Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 8 december 2011 is ingestemd, ook door de SGP-fractie, met een verlenging van de lening aan NV Luchthaven Teuge tot 30 juni 2012. Het vliegveld heeft nu een aantal maanden extra de tijd om met een goed financieel plan te komen.

In juni heeft de raad ook al over de financiële problemen bij vliegveld Teuge gesproken. Toen heeft de raad van Apeldoorn (evenals de gemeenteraden van Deventer, Voorst en Zutphen) ingestemd met het verstrekken van een lening aan NV Luchthaven Teuge van een kleine 1,5 miljoen euro. Deze lening was nodig om het vliegveld op korte termijn in de lucht te houden. De gemeenteraden hebben toen echter ook aangegeven onvoldoende vertrouwen te hebben in de businesscase van de NV om in te kunnen stemmen met investeringen in een nieuw havengebouw en het aanbrengen van baanverlichting en de financiering daarvan.

Het onderzoeksbureau Deloitte heeft NV Luchthaven Teuge de afgelopen tijd kritisch onder de loep genomen. De uitkomsten van dit rapport werden op de PMA in november besproken. Namens de luchthaven was de nieuwe directeur aanwezig om haar reactie op dit rapport te geven en de gemeenteraad bij te praten over de concrete plannen die zij heeft om de financiële basis van de luchthaven op korte en lange termijn te versterken. Zij heeft naar aanleiding van het rapport van Deloitte een plan van aanpak opgesteld. In maart 2012 moet dit gereed zijn.

In het plan komen veel onderwerpen aan bod op het gebied van communicatie, marketing financiering. Daarnaast wordt bekeken of er naast publieke partijen ook private partijen aandeelhouder van de luchthaven kunnen worden.  De directie gaat verder onderzoeken hoe innovatie de luchthaven kan helpen haar positie te versterken. Zo wordt onderzocht of het aanbrengen van baanverlichting er toe zal leiden dat er vrachtverkeer op Teuge kan gaan landen, waardoor de omzet van de luchthaven zal stijgen. De wijze van financiering daarvan moet ook worden onderzocht. Een ander belangrijk punt is dat de nieuwe directeur overleggen gaat organiseren tussen de gebruikers van het vliegveld en degenen die hinder van het vliegveld ondervinden, om zodoende de onderlinge verhoudingen te verbeteren.

Uiteindelijk moet dit alles leiden tot een nieuwe businesscase in maart 2012. Dat is later dan gepland. Dit komt onder andere doordat de gemeente Voorst een motie indiende waarin opgeroepen werd de raad van commissarissen (deels) te vervangen, wat ook gebeurd is.

Namens de SGP-fractie stelde David van As dat ,,de heldere brief en toelichting van de directeur vertrouwen geven dat de zaak voortvarend ter hand genomen wordt. Tegelijk zien we de nieuwe businesscase kritisch tegemoet. Een belangrijk punt voor Teuge is het aanbrengen van baanverlichting met het oog op vrachtverkeer. Maar Deloitte gaf op dit punt aan dat het waarschijnlijk niet te realiseren is. Nog afgezien van wat de omwonenden daar van vinden.”

De luchthaven heeft het financieel gezien niet breed en daar moet een structurele oplossing voor komen. Wat daar de plannen voor zijn moet in de businesscase komen. De lening die in juni van dit jaar werd toegezegd zou de luchthaven financieel gezien helpen tot eind van dit jaar. Omdat er dan nog geen nieuwe businesscase ligt,  heeft de NV gevraagd de lening te verlengen. Ook de andere financier, de Deutsche Bank, zal hiermee akkoord moeten gaan. Daar lijkt sprake van te zijn.

De SGP heeft vertrouwen uitgesproken in een evenwichtige afweging van belangen zoals in het plan van aanpak is verwoord. De deskundige partijen moeten eerst hun huiswerk kunnen doen. Daarna zal de SGP het eindresultaat kritisch toetsen en daarbij letten op belangrijke zaken als  financiële haalbaarheid, voldoet het aan de wettelijke criteria van geluidsoverlast en wordt de zondagsrust gerespecteerd.