30 juni 2011
Voortbestaan vliegveld Teuge onzeker
Vliegveld Teuge is uitgebreid met een langere landingsbaan (van 700 naar 1199 meter), een nieuw luchthavengebouw en een groter bedrijventerrein. Desondanks blijft het financieel zorgelijk rond het vliegveld.
Door de vier aandeelhouders (gemeenten Apeldoorn, Voorst, Deventer en Zutphen) is tot eind 2011 een nieuwe, marktconforme lening van 1,4 miljoen euro verstrekt om een dreigend faillissement van de NV Luchthaven Teuge af te wenden. Gevraagd is een bedrag van 4,4 miljoen euro, mede om aanvullende investeringen mogelijk te maken (infrastructuur en baanverlichting).
Een dit najaar uit te voeren deskundigenonderzoek moet uitwijzen of er voldoende basis is voor het financieel zelfstandig voortbestaan van deze NV. Tot op heden ontbreekt een actueel en deugdelijk bedrijfs- en businessplan. Op basis van dit plan kan definitieve besluitvorming plaatsvinden over een benodigd leningbedrag.
De SGP-fractie vindt dat de NV in eerste instantie de lening bij een bank moet afsluiten die de kredietwaardigheid van het bedrijf zakelijk kan toetsen. De gemeenteraad moet niet de rol van bankier gaan vervullen. Doel van de uitbreiding was immers de exploitatie van het vliegveld te verbeteren door meer zakelijke vluchten op het vliegveld mogelijk te maken en het aantal recreatieve vluchten te beperken, zonder nieuwe overlast voor de omwonenden. In 2009 en vooral in 2010 is door de economische crisis de verdere ontwikkeling van het bedrijventerrein stil komen te liggen.
Geluidsoverlast
De Apeldoornse raad beoordeelt als meerderheidsaandeelhouder (54 procent) op basis van een deskundigenonderzoek dit najaar of de luchthaven Teuge NV financieel zelfstandig kan draaien, voordat besloten wordt tot het verstrekken van een nieuwe lening. Juist in een tijd van ingrijpende bezuinigingen moeten we zeer kritisch zijn hoe we met gemeenschapsgeld omgaan. Daarom moet breed worden gekeken welke mogelijkheden en risico’s er zijn rond de vastgoedontwikkeling en de vooruitzichten van commerciële vluchten.
De SGP blijft kritisch hoe de luchthaven de spelregels naleeft ter beperking van de geluidsoverlast. Er geldt een quotum van maximaal 80.000 vliegbewegingen per jaar voor de verschillende vliegtuigtypen. Dat quotum wordt nu niet overschreden. De toekomstige activiteiten moeten binnen de afgesproken geluidsruimte en voorwaarden blijven die zijn opgenomen in de vergunningen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, provincie Gelderland en gemeente Voorst. Daarnaast wil de SGP respectering van de zondagsrust.
Teuge heeft een belangrijke economische en maatschappelijke functie voor Apeldoorn en de regio. Het is een toeristische trekpleister. De SGP staat al met al gematigd positief tegenover een ‘Ingetogen Teuge’, maar dat moet financieel wel op eigen benen staan.
David van As