19 december 2014

Winkeliers tegen vrije koopzondagen

Van het college van burgemeester en wethouders mogen de winkels op bijna alle zon- en feestdagen open. Een grote meerderheid van de winkeliers in de binnenstad is echter tegen. De SGP hoopt dat er naar het protest wordt geluisterd.

Nadat een flinke meerderheid van de gemeenteraad op 5 juni besloot dat winkeliers zelf mogen bepalen of zij op zondag opengaan, was er de mogelijkheid van schriftelijke inspraak. Hiervan maakten allerlei winkels gebruik. Gelukkig brachten de kerken en verschillende inwoners het bijbelse standpunt naar voren.
Een burger schreef: ,,De zondag is van ouds een speciale dag, een rustdag geweest. Naar mijn mening heeft juist deze hectische tijd behoefte aan zo’n ‘ankerpunt’, een dag van rust, reflectie en bezinning. Dat geldt voor de ‘gewone’ inwoners van de gemeente, maar zeker ook voor de middenstanders in onze mooie gemeente! De zondag is een geschenk van onze Schepper.”

Actie
Er waren duidelijke signalen dat vooral zelfstandige winkeliers tegen het vrijgeven van alle zondagen zijn. Daarom hebben de fracties van ChristenUnie en SGP een actie opgezet om in het centrum van Apeldoorn en in vele winkelcentra in de wijken en dorpen te peilen wat de opvattingen zijn. De winkeliers kregen een brief en de sticker ”Zes dagen open is voor mij genoeg. 24/7?”
In de brief werden de overwegingen tegen de koopzondagen genoemd en ook aangedrongen om protest aan te tekenen. Uit de gesprekken met de winkeliers bleek dat een flinke meerderheid van hen tegen het voorstel van volledig vrije koopzondagen is.
Op 28 september organiseerde de gemeente een hoorzitting. Hier kon iedereen zijn standpunt toelichten (zie artikel hieronder).
Na de inspraak kwam het college met een voorstel. Daarin staat dat winkels voortaan op alle zon- en feestdagen open mogen van 12.00 uur tot 18.00 uur, met uitzondering van Eerste Paasdag, Eerste Pinksterdag, Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag. In de dorpen is de eindtijd 22.00 uur.
De openingstijd van 12.00 uur in plaats van 10.00 uur is volgens het college een tegemoetkoming aan onder meer de principiële bezwaren. Maar principieel gezien maakt deze inperking niet uit: het blijft een aantasting van de zondagsrust. Overigens gaan de meeste winkels nu ook al niet voor 12.00 uur open omdat er dan geen klanten zijn.
Opvallend in het collegevoorstel is dat ook de gemeentelijke parkeergarages op zondag open gaan. Dit kan ruim 120.000 euro gaan kosten. De SGP is hier tegen. Het leidt tot een extra aantasting van de zondagsrust.

Gebed
In de achterliggende weken lag het collegevoorstel ter inspraak. Er is gelukkig bezwaar aangetekend door kerken, inwoners en winkeliers.
Op 16 december werden we aangenaam verrast door een onderzoek van de winkeliersvereniging van de binnenstad (BOA). Daaruit blijkt dat een ruime meerderheid van de winkeliers tegen vrije koopzondagen is. Nu doet 56 procent mee aan de huidige veertien koopzondagen, maar als de gemeente alle zondagen vrijgeeft doet nog maar 26 procent mee. Bijna alle zelfstandigen zijn tegen. Eigenlijk zijn alleen de horeca en de filialen van de landelijke ketens voor vrije koopzondagen. De tegenstanders zeggen dat het niet leidt tot meer omzet, maar alleen een verschuiving van de aankopen naar de zondag.
In januari zou de raad het collegevoorstel bespreken. De nieuwe regeling zou in februari ingaan. Hopelijk brengen de protesten de voorstanders aan het twijfelen. Dat zal niet eenvoudig zijn, want tot nu toe werden alle bezwaren terzijde geschoven.
De SGP-fractie roept iedereen op om de kwestie van de koopzondagen in het gebed voor de Heere neer te leggen.

Henk van den Berge
Jan Kloosterman

,,Vrijheid verandert door koopzondagen in dwang”

In Apeldoorn wordt heel verschillend over de koopzondagen gedacht. Dat bleek duidelijk op de hoorzitting van 25 september.

De voorstanders van vrije koopzondagen roerden zich op de bijeenkomst flink. Grote winkels als Praxis, Intratuin, Groenrijk, Media Markt  en Dirk van den Broek benadrukten de voordelen. ,,De 24-uurseconomie is steeds meer gebaseerd op tweeverdieners die doordeweeks geen winkel kunnen bezoeken. Winkelen op zondag geeft een extra impuls aan de werkgelegenheid. Wij leven in Apeldoorn niet op een eiland. Wij missen nu omzet. Door internet kan men ook op zondag winkelen.”

Kleinzoon

Maar er zijn ook winkeliers met andere opvattingen. Veel zelfstandige ondernemers willen geen vrije koopzondagen. Als ze al open willen, vinden de meesten één koopzondag in de maand genoeg.

De eigenaar van een speelgoedwinkel in de Eglantier zei: ,,Als ik elke zondag moet werken, wanneer kan ik dan met mijn kleinzoon spelen?” Winkelier Mekelenkamp uit Anklaar gaat niet open. Hij wees op het belang van de zondagsrust.

Ook enkele burgers spraken in. Willem van Klinken gaf aan dat vrije koopzondagen mooi klinkt, maar dat deze zogenaamde vrijheid wel ten koste gaat van de vrijheid van de ander. ,,De druk op

winkeliers en personeel om mee te doen neemt toe. Vrijheid verandert zo in dwang.”

Kerken

Elf kerken trokken eveneens aan de bel en schreven een brief aan het college en de raad. Tijdens de hoorzitting lichtten de diakenen Kraaijeveld van de gereformeerde gemeente in Beekbergen en Van der Schoor van de gereformeerde gemeente in Apeldoorn de brief toe. De laatste wees op het belang van het Vierde Gebod. Ook benadrukte hij dat de zondag als rustdag vanuit sociale overwegingen goed is voor alle mensen, wel of geen christen.

Diaken Kraaijeveld merkt dat er door de koopzondagen mensen in het nauw komen. Bijvoorbeeld een bakker die niet open is op zondag en daardoor klanten verliest aan een supermarkt die wel is geopend. ,,De gemeente moet daarom haar verantwoordelijkheid nemen en een grens trekken. De koopzondagen raken veel kerkleden in het hart.”