26 juni 2014

Zorgen om bezuiniging op huishoudelijke hulp

De huishoudelijke hulp wordt ook in Apeldoorn flink verminderd. De SGP wil de negatieve effecten zoveel mogelijk beperken.

De gemeente moet 40 procent bezuinigen op het budget van 16,5 miljoen euro voor huishoudelijke hulp. Hiervan maken nu circa 4300 inwoners gebruik. Daarvan heeft ongeveer driekwart een laag inkomen. Dat betreft vooral ouderen zonder aanvullend pensioen.
Bij het realiseren van de bezuiniging staat zelfredzaamheid centraal. Het gaat erom wat iemand nog zelf kan, eventueel met hulp van zijn netwerk (bijvoorbeeld familie, buren en vrijwilligers uit de kerk). Om de omslag in het beleid mogelijk te maken, komen er gesprekken met de cliënten voor een nieuwe indicatie, waarbij het aantal zorguren flink vermindert.
Voor huishoudelijke hulp betekent dit dat het een maatwerkvoorziening wordt voor met name de meest kwetsbare
cliënten, zoals mensen met een ernstige lichamelijke beperking. Anderen krijgen misschien nog wat huishoudelijke hulp, maar zullen vooral gebruik moeten maken van algemene voorzieningen zoals de vrijwillige hulpdienst voor boodschappen. Daarbij geldt een inkomensafhankelijke bijdrage.
De SGP steunt de omslag van het beleid, maar benadrukt dat mensen wel de zorg moeten krijgen die ze behoeven. Het blijft maatwerk. Ook vroeg de fractie aan het college om samen met de thuiszorgorganisaties actie te ondernemen om te voorkomen dat van de 800 werknemers in de thuiszorg velen hun baan verliezen.
Nu de gemeente de verantwoordelijkheid voor de zorg heeft, is het belangrijk dat de raad goed weet wat er gebeurt. Maar dat valt niet mee. De zorg is ingewikkeld en er wordt in de nota’ s uitgegaan van allerlei inschattingen en verwachtingen, maar de praktijk is weerbarstig. Bij de veranderingen heb je als raadslid regelmatig het gevoel dat je in de ‘zorgauto’ op de achterbank zit, terwijl je als raad eigenlijk mee zou moeten sturen.
Belangrijk is om de gewenste doelen te bereiken. Niet alleen financieel, maar vooral ook voor wat betreft de kwaliteit van de zorg. Hulpbehoevende inwoners mogen niet in de kou komen te staan.

Henk van den Berge
fractievoorzitter