8 maart 2023

Principieel en betrouwbaar voor Gelderland

De Statenverkiezingen naderen met rasse schreden. SGPost sprak met de nummers 1 en 2 van de SGP-kandidatenlijst: Statenleden Klaas Ruitenberg en Gerrit Averesch. Over drukke tijden en het wezen van christelijke politiek.

Hoe leven jullie naar de verkiezingsdatum toe?

Klaas: „We zijn druk met de voorbereidingen. Het verkiezingsprogramma is klaar. Nu is het vooral afspraken voor debatten in de agenda in passen. Het is een volle periode, want het gewone werk gaat ook door.”

Gerrit: „We hebben gelukkig een uitstekende campagnecommissie, die alles in goede banen leidt. Ik voel weinig spanning over de verkiezingen zelf, want de SGP is gelukkig altijd heel stabiel. Wel is het spannend of we een derde zetel behalen, dus voor de nummer 3, Lourens van Bruchem, is het anders dan voor ons.”

Wat zijn de belangrijkste punten voor de SGP bij deze verkiezingen?

Gerrit: „Ik noem een top drie, die is aan mijn portefeuille is gerelateerd. In de eerste plaats het openbaar vervoer. Er komt een nieuwe concessieverdeling. Vooral de bereikbaarheid van de buitengebieden wordt spannend. Ten tweede de hele stikstofproblematiek; die speelt over de verkiezingen heen. Gelderland heeft daar een mooi plan voor, waarin naar ons idee een goede balans tussen de boeren en andere belasters is gevonden. Als derde de energietransitie, die veel aandacht zal vragen.”

Klaas: „Als eerste noem ik betrouwbaarheid. Juist als politicus en overheid is dat heel belangrijk. In de tweede plaats het stikstofdossier. Hoe lossen we dat met elkaar op een goede manier op, zonder dat de plannen eenzijdig over de rug van de boeren worden uitgespeeld? Vooral in het kader van de groeiende wereldbevolking en de stijgende voedselprijzen, zal de voedselvoorziening hét grote vraagstuk van de toekomst zijn. Daarin nemen de boeren een essentiële plaats in. Als laatste de woningbouw in de provincie. Er moeten 100.000 woningen in Gelderland bij komen, maar daar is ook de nodige infrastructuur en mobiliteit voor nodig.”

Voor veel burgers staat de provincie ver van hen af. Hoe kun je de provincie zichtbaarder maken in de ogen van de burger?

Klaas: „ Voor de meeste mensen wordt de overheid pas belangrijk als er zaken aan de orde zijn die hen heel direct aangaan. Dat is bij de provincie niet altijd het geval. Als er ingrijpende besluiten moeten worden genomen, is het van groot belang dat je in contact met de betrokkenen treedt. Dat doen wij bijvoorbeeld door werkbezoeken te brengen, variërend van boeren tot de papierfabriek.”

Gerrit: „De vraag is of wij de provincie belangijker moeten maken. Ik vind het jammer dat de provincie minder zichtbaar is, maar dat veranderen is geen doel op zich. Ik snap ook dat mensen keuzes maken als het om politieke interesse gaat.”

Wat is volgens jullie de essentie van christelijke politiek?

Gerrit: „Dat we de Bijbel als uitgangspunt nemen voor ons politieke handelen. Niet als een papieren werkelijkheid, maar met een vertaling wat Gods Woord concreet voor Gelderland betekent. Dat betekent niet dat je op elke Statenvergadering met een Bijbeltekst aan kunt komen. Wel dat je doet wat je zegt en netjes met elkaar omgaat. Wat dat betreft heeft de SGP een naam hoog te houden.”

Klaas: „Christelijke politiek bedrijven bestaat niet alleen in woorden, maar ook -en vooral- in daden. Betrouwbaar zijn: zeg wat je doet en doe wat je zegt. En vóór alles geldt: liefde tot God boven alles én liefde tot de naaste. Met alle beperkingen die we daarin hebben.”

Hoeveel ruimte is daarvoor in de Staten van Gelderland?

Klaas: „Best wel veel, valt mij op. Het hangt ervan hoe je spreekt; Maar je merkt toch dat Gods Woord intrinsiek gezag heeft. Mensen worden stil als je uit de Bijbel citeert. Dat kan overigens alleen op zeer aangelegen momenten. Het maakt ook dat er doorgaans goed naar de SGP wordt geluisterd en dat men er bijna altijd van uitgaat dat het waar is wat wij zeggen. Tegelijkertijd moeten we ook constateren dat de huidige coalitiepartijen niet met een principiële partij als de SGP in één college wilden zitten. Hoewel wij wel aan het coalitieakkoord hebben meegeschreven en actief hebben deelgenomen aan alle coalitie-overleggen tijdens deze periode.”

Gerrit: „Je kunt als SGP’er altijd je principiële geluid laten horen. Daar is ruimte en begrip voor. Ze weten ook dat dat bij ons hoort. Tegelijkertijd: als je een standpunt puur en alleen op Bijbelse grond verdedigt, schuiven ze het ook zo terzijde. Daarom moeten we soms ook pragmatisch zijn. Als we de zondagsrust verdedigen, koppelen we dat ook aan het aspect van maatschappelijk welzijn. Dan krijgen we een partij als de SP altijd mee.”