13 april 2021

Een beetje winst

De Tweede Kamerverkiezingen van maart zijn voor de SGP niet slecht verlopen. Althans in Apeldoorn niet. We kregen in onze eigen gemeente iets meer stemmen dan vier jaar geleden: 3447 tegen 3308 de vorige maal.

Ons stemmenpercentage steeg van 3,2 naar 3,4. Dat kwam ook omdat de opkomst van de kiezers wat terugliep. Ook nu was er voor de meeste partijen maar weinig verschil tussen de verkiezingsuitslag in Apeldoorn en

die in het hele land. In politiek opzicht is Apeldoorn kennelijk een doorsneegemeente. Voor partijen als de SGP en de ChristenUnie is de uitslag in Apeldoorn altijd wat gunstiger. Met haar Apeldoornse stemmenpercentage zou de SGP in de Tweede Kamer aan vijf volle zetels komen. Dat zijn er in werkelijkheid maar drie.

Uddel

Dat de SGP in Apeldoorn duidelijk hoger uitkomt dan het landelijk gemiddelde hebben we met name te danken aan het dorp Uddel. Daar kreeg de SGP ditmaal 930 stemmen: de helft van alle kiezers. Dat was althans de uitslag in de beide stembureaus aan de Garderenseweg. Vroeger moest je in principe stemmen op het stembureau in je eigen woonomgeving. De uitslagen van zo’n stembureau gaven dan ook een scherp beeld van de politieke voorkeuren in de betreffende buurt. Daar moet je tegenwoordig wat voorzichtiger mee zijn. Mensen kunnen nu immers met hun oproepkaart en hun identiteitsbewijs ook elders stemmen. Ditmaal had je vanwege de corona ook de mogelijkheid om je stem per brief uit te brengen. In Apeldoorn maakten ruim tienduizend kiezers daar gebruik van. Van die briefstemmen kreeg de SGP er 310. Dat is 2,9%. Iets lager dus dan van de kiezers die gewoon naar het stembureau gingen.

Goed vooruitzicht

Alles bij elkaar geeft dat een goed vooruitzicht voor de raadsverkiezingen van volgend jaar. Bij de gemeenteraadsverkiezingen komen we altijd op een hoger stemmenpercentage uit dan bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Soms hebben we bij de raad wat meer stemmen, maar niet altijd. Van belang is vooral dat de opkomst van de kiezers voor de gemeenteraad altijd lager is. Maar dat hebben we ook wel nodig om onze twee raadszetels te behouden. De zetel van Jan Kloosterman was de vorige keer een restzetel. We kwamen toen uit op 3260 stemmen. Dat leverde een stemmenpercentage op van 4,7. Om de tweede zetel te behouden moet dat niet lager worden. Eigenlijk wat hoger. Laten we ons daarvoor inzetten. Op hoop van zegen.

Chris Janse

Een beetje winst