4 juli 2024

Nieuw-voor-Oud

Beste collega's, college en andere geïnteresseerden,

Nu de stofwolken van de Europese verkiezingen neerdwarrelt en er er nationaal een kersvers kabinet zit, spreken wij met elkaar over Nieuw voor Oud. Dat is nodig, niet makkelijk en het schuurt ook. In een tijd waarin we voor of met één been al in transities staan, hebben we nieuw beleid, nieuw gedrag en een nieuwe aanpak nodig. Voor de SGP staat nieuw voor oud dus voor noodzakelijke renovatie in de context van schaarste. Dat vinden we ook ongemakkelijk. Een totaaloverzicht over hoe beleid uitpakt en wat de financiële consequenties zijn hebben we niet. Toch willen we verantwoordelijkheid nemen en moed tonen. De moed om een eerste en waar mogelijk ook tweede stap te zetten. Daarbij kijken we steeds weer naar wat haalbaar en betaalbaar is. Haalbaarheid heeft met draagvlak en uitvoerbaarheid te maken. Betaalbaarheid is een belangrijk voorwaarde om plannen te realiseren. Financiële degelijkheid en verantwoord handelen gaat voor de SGP hand in hand. Dat is Bijbels rentmeesterschap waar we voor blijven staan. Dat geldt ook in de onzeker tijden waarin we nu leven.

Nieuw voor Oud raakt lopend beleid. Het raakt ook de werkwijze in dit huis. Wat de SGP betreft is dat onderhoud met enige regelmaat nodig. Anders houd je wat je hebt en dat voldoet niet in tijden van transities. Daarnaast is het ook goed om kritisch op bestaande uitgaven en werkwijzen te blijven. Het vraagt van ons meer politiek debat over de hoofdlijnen. Hoe aantrekkelijk kleine, concrete projecten ook kunnen zijn, symboolpolitiek helpt ons niet op de lange termijn. Die spiegel houden we onszelf en elkaar voor.

We staan voor het zogenaamde ravijnjaar. Het hoofdlijnenakkoord vertelt niet welke financiële consequenties de bezuinigingen hebben voor het gemeentefonds. De SGP is er niet gerust op. En toch moeten we deze en volgende week het kader voor de MPB meegeven aan het college. De SGP kiest daarbij voor voorzichtigheid wetend dat er een tweede ronde met ombuigingen nodig is waarvan we de impact en omvang nog niet goed kunnen in schatten. Goede ratio's voor een solide financiële basis en goed weerstandsvermogen zijn belangrijk voor degelijk financieel beleid. Juist als je veel wilt investeren.

Als je op een ravijn afrijdt, kan angst maar zo vat op je krijgen. Helemaal als je geen brug voor je ziet. Nu is angst een slechte raadgever. Het ravijnjaar is voor de SGP breder dan gemeentefinancien. Ook op de arbeidsmarkt liggen ravijnjaren voor ons en dat raakt de uitvoerbaarheid van onze plannen en zorgt voor onderschrijding van sommige budgetten. We zullen wendbaar moeten omgaan met snel veranderende omstandigheden waarbij zaken regelmatig niet of maar deels zullen kunnen beïnvloeden. Dat is politiek in onzeker tijden. Dat vraagt om eerlijke en heldere communicatie over dilemma's en risico's over wat lukt en wat niet. Dat is nodig binnen en buiten de raadszaal. Zonder dat voeden we teleurstelling en levert het nog meer polarisatie op. En dat is voor de SGP misschien wel het grootste ravijn wat we voor ons zien: groeiende polarisatie, afnemend vertrouwen in de overheid en nog meer geschreeuw ipv dialoog. Wat ons betreft is daarin Nieuw voor Oud ook nodig.

Polarisatie heeft ook iets van een ravijn. Als je er in valt, merk je hoe diep de kloof is. De overkant wordt er onbereikbaar door. Overbruggen is dan hard nodig. Tegenstellingen zijn begrijpelijk maar hoeven niet het laatste woord te hebben. Omzien naar elkaar begint met luisteren en weten waar je zelf staat zonder dat te verabsoluteren. Daar ken elke inwoner in onze gemeente dagelijks een verschil mee maken. En dat begint bij onszelf en onze omgang met plannen en met elkaar. Een eerlijk en duidelijk verhaal waarin politiek kiezen betekent en dat soms ook pijn met zich meebrengt. Op die politiek is en blijft de SGP aanspreekbaar.

Hoewel er financieel in structurele zin minder ruimte is de komende jaren willen we doorgaan met het investeren op de grote opgaven. De SGP denkt dan aan het bouwen van woningen, een realistische verduurzaming van energieopwekking en energieverbruik en het tegengaan van meer sociale ongelijkheid door een stevig sociaal fundament in onze samenleving te hebben. Dat kunnen we niet alleen. Daar hebben onze inwoners hard bij nodig.

De SGP kan zich vinden in het voorkeurscenario wat vanuit het college opgesteld is. Op één punt na. En dat betreft het verlagen van het budget voor de mantelzorgwaardering. Wij vinden dat we daarmee het verkeerde signaal afgeven. Met een groeiend personeelstekort in de zorg en een toenemende vergrijzing hebben we de komende jaren meer mantelzorgers nodig. Dat moeten we waarderen. En de drempels om die waardering aan te vragen en te kunnen benutten, moeten wat ons betreft zo laag mogelijk zijn of worden. Het doel is om het sociaal fundament in onze gemeente te versterken. Dat hoort voor de SGP bij het naastenliefde en het omzien naar elkaar.

Er is nog een andere ravijn of andersgezegd een andere kloof. Een kloof tussen God en mens door de puinhoop die wij er op aarde van maken door fouten en zonden. God overbrugde deze kloof. Daarom werd Jezus Mens en leefde Hij onder ons mensen. Hij kwam om schuld te verzoenen, gebrokenheid te helen en de weg naar Zijn Vader te openen. Dat geeft hoop in een wereld die voorbij gaat.

Als SGP-fractie weten we dat het leven niet maakbaar is maar afhankelijk van Gods zegen. Dat wensen elkaar, het college en alle ambtenaren van harte toe.