11 februari 2023

Opening Rehobothschool Uddel

Onderwijs en jeugdzorg zijn een belangrijk onderdeel van mijn wethoudersportefeuille. Op deze terreinen gebeurt veel. Opvallend zijn de vaak grote inzet van de mensen die er werken, maar ook de toenemende problemen bij jongeren.

 

Op maandagmorgen is er wekelijks minstens een uur overleg met ambtenaren over kwesties die spelen op het gebied van onderwijs en jeugdzorg. Maar ook in de loop van de week zijn hierover gesprekken, vergaderingen en bijeenkomsten. Het gaat dan over onderwerpen als kansengelijkheid, laaggeletterdheid, leerlingenvervoer, schoolverzuim, veiligheid of andere kwesties op bepaalde scholen, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en jeugdbescherming.

Om een beter zicht op de vraagstukken te krijgen, ga ik graag op werkbezoek. Dan valt mij vaak op hoe groot de passie in het onderwijs en de jeugdzorg is om kinderen en jongeren te ondersteunen.

Onlangs bezocht ik het Vroeghulpcentrum Doggersbank in de buurt van het Mheenpark, waar kinderen van 0 tot 5 jaar met een ontwikkelachterstand worden geholpen. Het was mooi om te zien hoe de juffen een kind met bijvoorbeeld autisme of een motorische beperking proberen iets te leren.

Prinsjes

Gelukkig gaat het bij de jeugd niet alleen om problemen. Velen zijn er die zich thuis, op school, op de vereniging en in de buurt positief ontwikkelen. Maar dat neemt niet weg dat er wel sprake is van meer zorgen. In Apeldoorn zijn al ruim 4000 kinderen die worden geholpen in de jeugdzorg.

In gesprekken met mensen uit het voortgezet onderwijs komt vaak naar voren dat een groot aantal jongeren kampt met mentale problemen. Ze hebben moeite met structuur en psychische druk. Sinds de coronatijd is dat nog erger geworden.

Een psycholoog van een instelling voor Jeugd GGZ wees er in een gesprek op dat de druk op jongeren hoog is. De samenleving vraagt veel. Bovendien beschouwen veel ouders hun kinderen als prinsjes en prinsesjes. Ze hebben (te) hoge verwachtingen van hun kinderen, hetgeen de druk opvoert.

Maar de specialist wees er ook op dat menige jongere zelf door vooral de sociale media een verkeerd beeld van de werkelijkheid heeft. Op hun mobieltje zien ze hoe geweldig goed anderen het hebben met hun uiterlijk, kleding, scooter of wat dan ook. Dat roept het beeld op dat dit normaal is en dat kan leiden tot een negatief zelfbeeld en psychische problemen. Ook kampen veel jongeren met moeilijkheden omdat er thuis bijvoorbeeld sprake is van financiële zorgen of een vechtscheiding.

Verder wordt geconstateerd dat er sprake is van opvoedingsverlegenheid. Hoe er met (puberende) kinderen moet worden omgegaan, is niet eenvoudig. De primaire verantwoordelijkheid voor de opvoeding ligt bij ouders. Als er problemen zijn, kan er ondersteuning worden geboden. Zo stelt de gemeente geld beschikbaar voor opvoedingscursussen. Als er meer hulp nodig is, kan er worden geholpen door bijvoorbeeld ondersteuning thuis, het CJG, pleeggezinnen, dagopvang of het wonen in een instelling.

Maar dat zijn moeilijke en vaak langdurige trajecten. We zijn daarom aan het onderzoeken hoe we als gemeente samen met het onderwijs en de jeugdzorg de ondersteuning kunnen verbeteren. Voor de SGP was dat bij de coalitiebesprekingen een speerpunt.

 

Rehobothschool

Als gemeente doen we veel ter ondersteuning van de jeugd. Een voorbeeld daarvan is ook de ingrijpende renovatie van de Rehobothschool in Uddel. Recent hebben we die geopend. De gemeente heeft hier een behoorlijk bedrag voor beschikbaar gesteld. Hiermee is de school echt mooi opgeknapt. Bovendien is er flink geïnvesteerd in ventilatie en duurzaamheid. Dat was hard nodig.

Belangrijk dat er in onze gemeente ook ruimte is voor onderwijs met de Bijbel als grondslag. Zo is dat in Uddel duidelijk ervaren: Rehoboth, de Heere heeft ruimte gemaakt.

Dat vraagt wel om gebed of de Heere het onderwijs wil zegenen, de kinderen wil helpen als er zorgen zijn en bovenal of Hij ook bij hen ruimte wil maken om Hem te dienen.

 

Henk van den Berge