15 december 2021

Uddel moet eigen identiteit behouden

De gemeente denkt na over de toekomst van Uddel. Essentieel is wel om daar de inwoners bij te betrekken en ook dat het dorp zijn eigen (christelijke) identiteit kan behouden.

Er komt een nieuwe gebiedsvisie voor Uddel, waarin allerlei ontwikkelingen als woningbouw, leefbaarheid, economische bedrijvigheid en recreatie worden beschreven. Begin deze maand kwamen het proces en een aantal belangrijke thema’s in de raad aan de orde. Als SGP hebben wij sterk het belang van woningbouw voor jongeren en ouderen benadrukt. De huizen zijn nu voor starters te duur. Voor de leefbaarheid is het belangrijk dat er de komende jaren een paar honderd woningen bij komen. Dat is goed voor kerken, scholen, het verenigingsleven, winkels en andere voorzieningen. Ook moeten er mogelijkheden voor bedrijfsontwikkeling zijn. Dat betekent een stimulans voor de plaatselijke economie en de werkgelegenheid. Om ruimte te creëren voor huizen en bedrijven is het belangrijk dat er wordt gekeken naar de positie van de kalverhouderij. Op dit moment zorgt de stikstofuitstoot rondom de Natura2000-gebieden volgens de gemeente voor een groot probleem. Er is een sterke reductie nodig door bijvoorbeeld bedrijven te saneren of uit te plaatsen naar elders. Hierdoor komen er meer mogelijkheden voor woningbouw en de vestiging van andersoortige bedrijfsactiviteiten.

Zondagsrust

Een belangrijk punt in de discussie waren de mogelijkheden voor recreatie. Sommige partijen als de VVD vinden dat daar in Uddel meer ruimte voor moet komen. De SGP wees er echter op dat de aanwezigheid van veel recreatievoorzieningen vaak een negatieve invloed heeft op de zondagsrust. In Uddel hechten gelukkig veel mensen daaraan. Positief was dat een meerderheid van de partijen de (christelijke) identiteit van Uddel wil respecteren. De komende maanden worden de besprekingen over de gebiedsvisie vervolgd. Het is heel belangrijk dat Uddel daar zelf een duidelijk stempel op kan drukken. De visie moet volgend jaar na de zomervakantie klaar zijn. De SGP vindt het van groot belang dat het dorp zijn eigen karakter kan behouden, maar dat het ook de mogelijkheden moet krijgen om zich te ontwikkelen.

Henk van den Berge